هدف این مقاله شناسایی سیاست ها و اقدامات لازم برای ایجاد هم سویی میان برنامه های آماده سازی معلمان و شایستگی های تربیت دموکراتیک است. بدین منظور از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی استفاده شد. میدان پژوهش، دانشگاه فرهنگیان هرمزگان و مشارکت کنندگان 13 نفر از مدرسان این دانشگاه است. روش نمونه گیری ترکیبی از موارد مطلوب و گلوله برفی است.ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. اطلاعات با استفاده از روش تحلیل مضمون و سپس با استفاده از نرمافزار MAXQDA در قالب 2 مضمون فراگیر، 8 مضمون سازمان دهنده و 25 مضمون پایه تحلیل شدند. نتایج این پژوهش نشان داد سیاست ها و اقدامات اساسی برای برنامه های آماده سازی معلمان، در قالب دو مؤلفه راهبردها و راهکارهای برنامه های درسی تربیت معلم به تفکیک برنامه های درسی( برنامه درسی رسمی، غیرمستقیم، غیررسمی، بدون ساختار) و با هدف آماده سازی معلمان برای تحقق شایستگی های تربیت اجتماعی دموکراتیک در نظام آموزشی شناسایی شده اند. لذا با توجه به نتایج پژوهش مذکور، بررسی فرصت ها، امکانات و منابع موجود برای دستیابی به این اقدامات باید در دستور کار تصمیم گیرندگان و برنامه ریزان نظام آموزشی قرار گیرد. توجه ویژه به راهبردها و راهکارهای برنامه های درسی تربیت معلم به تفکیک برنامه های درسی برای آماده سازی معلمان در تحقق تربیت دموکراتیک لازم و ضروری است.
taghipour hoveyzi P, shaikhifini A, mehrmohammadi M, samavi A W. Identify policies and measures necessary to create alignment between teacher preparation programs and democratic social education competencies. 3 2022; 1 (68) :263-290 URL: http://isoedmag.ir/article-1-242-fa.html
تقی پور حویزی پرنیان، شیخی فینی علی اکبر، مهرمحمدی محمود، سماوی عبدالوهاب. شناسایی سیاست ها و اقدامات لازم برای ایجاد هم سویی میان برنامه های آماده سازی معلمان و شایستگی های تربیت اجتماعی دموکراتیک. 1. 1401; 1 (68) :263-290