پیش بینی الگوی قضاوت اعضای هیأت علمی بر اساس جهت گیریهای ارزشی و فرهنگی آنان
|
جعفر ترک زاده، مهدی محمدی، لیلا ثواب |
|
|
چکیده: (258 مشاهده) |
هدف کلی از پژوهش حاضر پیش بینی الگوی قضاوت اعضای هیأت علمی بر اساس جهت گیریهای ارزشی و فرهنگی آنان بود. جامعه پژوهش شامل کلیهی اعضای هیأت علمی دانشگاه شیراز بود که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای، 219 نفر از اعضای هیأت علمی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه محقق ساخته جهت گیری ارزشی(مادی اجتماعی و معنوی)، جهت گیری فرهنگی(فردی، بخشی و فرابخشی) و الگوی قضاوت(منطقی، هیجانی و احساسی) بر اساس چارچوب پرهیزگار(2002) بود که پس از محاسبه و تایید روایی و پایایی توزیع و گردآوری شدند. نتایج حاصل نشان داد که جهت گیری اجتماعی اعضای هیأت علمی پیش بینی کنندهی مثبت و معنادار الگوی قضاوت منطقی، قضاوت هیجانی و قضاوت احساسی آنان میباشد. جهت گیری مادی اعضای هیأت علمی پیش بینی کنندهی مثبت و معنادار الگوی قضاوت هیجانی آنان میباشد و جهتگیری فرابخشی اعضای هیأت علمی پیش بینیکنندهی مثبت و معنادار الگوی قضاوت آنان میباشد. در نهایت در رابطه با همزمانی انواع جهت گیری ارزشی و فرهنگی این نتیجه به دست آمد که جهت گیری اجتماعی اعضای هیأت علمی پیش بینی کننده مثبت و معنادار الگوی قضاوت منطقی و هیجانی آنها میباشد. |
|
واژههای کلیدی: جهتگیری ارزشی#جهتگیری فرهنگی#الگوی قضاوت#اعضای هیأت علمی#دانشگاه# |
|
متن کامل [PDF 592 kb]
(154 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
برنامه دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1396/1/10 | انتشار: 1396/1/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|