[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 62 - ( 10-1398 ) ::
جلد 2 شماره 62 صفحات 86-65 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین همگرایی هرمنوتیک هایدگری با فضای ابرمتنی در تعلیم و تربیت (با نگاهی به مساله خودشکوفایی یادگیرنده)
چکیده:   (275 مشاهده)
ر چه می توان برای هر یک از حوزه های مختلف دانشی ( نظری و عملی) قلمرو مستقل نیز قایل شد، اما عمده اندیشمندان حوزه های مختلف علمی و تحقیقاتی بخصوص در قلمرو علوم انسانی امروزه نگاه درون حوزه ای و یا بین رشته های به حوزه های مختلف را سر لوحه تلاشهای علمی خود قرار دادند.از جمله موضوعاتی که هم اکنون کانون توجه اندیشمندان قرار گرفته است ، برقراری ارتباط معرفت شناختی بین دو حوزه فلسفه(مسایل و نظریه های فلسفی) و فناوری اطلاعات و ارتباطات است.بسیاری از فیلسوفان اگر چه سعی کرده اند به تبیین مسایل اختصاصی حوزه معرفتی خود بسنده نمایند اما هر از گاهی به پیوندها و ارتباطات ممکن بین حوزه تخصصی خود با دیگر حوزه از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز اشاراتی داشته باشند. ابرمتن(Hypertext) خود یک فضا و رویکرد نوین معرفت شناختی است که حاصل گسترش رو به فزون فناوری ارتباطات و اطلاعات است.این مقاله تلاش دارد تا با تبیین ویژگی های نظریه فلسفی هایدگر در باب هستی(هرمنوتیگ هایدگری) و رویکرد ابرمتنی ودلالتهای تربیتی آندو از یک سو ، به همگرایی آن دو در تحقق اهداف مشترک خود که همان فراهم ساختن زمینه رشد و شکوفایی و تحقق"خود" یادگیرنده است،از سوی دیگر نیزاشاره نماید.اگر چه هایدگر به طور مستقیم به نقش رسانه الکترونیکی و ابرمتن در تحقق هرمنوتیک مورد نظر خود اشاره نکرده است اما با بررسی آرا هایدگر در خصوص رشد و تحقق "خود" از یک سو و تبیین خصوصیاتی از فضای ابرمتنی،به نظر می رسد نوعی همگرایی بین آندو در خصوص تحقق و شکوفایی "خود" فرد یادگیرنده وجود دارد.تبیین همگرایی های ممکن بین نظریه هرمنوتیک هایدگر و ابر متن در خصوص تحقق بخشی از اهداف تربیتی مشترک فیمابین به ویژه مساله خود شکوفایی یادگیرنده از جمله اهداف تدوین این مقاله می باشد.در این مقاله هر جا از فرامتن سخن رفته است مقصود همان متن الکترونیکی است که از اقتضا ات معرفت شناختی متفاوت نسبت به ویژگی های رویکرد متنی(متن غیر الکترونیکی)بر خوردار است.
واژه‌های کلیدی: فضای ابر متن#هرمنوتیک#دازاین#همگرایی#تعلیم و تربیت#خود شکوفایی#
متن کامل [PDF 403 kb]   (122 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه
دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1398/1/10 | انتشار: 1398/1/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


تبیین همگرایی هرمنوتیک هایدگری با فضای ابرمتنی در تعلیم و تربیت (با نگاهی به مساله خودشکوفایی یادگیرنده). 1. 1398; 2 (62) :65-86

URL: http://isoedmag.ir/article-1-50-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 62 - ( 10-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4712