[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 73 - ( پاییز و زمستان 1403 ) ::
جلد 2 شماره 73 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و سطح بندی چالش های آموزش هنر در مدارس عراق با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری
سیروس منصوری، آیه الهیتاوی
دانشگاه اراک
چکیده:   (28 مشاهده)
 پژوهش حاضر با هدف «مدل­سازی چالش­های آموزش هنر در نظام آموزشی عراق بر اساس مدل­سازی ساختاری تفسیری انجام شد. روش پژوهش، مطالعه موردی از نوع مدل­سازی ساختاری تفسیری بود. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل اساتید دانشگاه و معلمان هنر بودند که به صورت نمونه­گیری هدفمند 23 نفر انتخاب شدند. ابزار جمع­آوری اطلاعات شامل اسناد و پرسشنامه محقق­ساخته بود و برای تجزیه و تحلیل داده­ها از تکنیک مدل­سازی ساختاری تفسیری استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد که 10 عامل شامل عدم وجود معلمان متخصص برای آموزش هنر، بی­توجهی مدیران و سیاستگذاران آموزشی به درس هنر؛ ضعف فضای آموزشی و امکانات، کمبود بودجه برای آموزش هنر، انحصار هنر به هنرهای تجسمی به دلیل مسایل فرهنگی یا دینی(مغایرت رقص و موسیقی با هنجارهای دینی)، عدم استقبال و کم­اهمیتی هنر برای والدین، عدم وجود  کتاب و محتوای مناسب آموزشی در حوزه آموزش هنر، عدم وجود رویکرد جامع و نظام­مند در آموزش هنر، عدم زمان کافی تخصیص یافته برای آموزش هنر و کم­اهمیت بودن درس هنر در جامعه به عنوان چالش­های اصلی آموزش هنر در مدارس عراق هستند. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که در بین این چالش­ها، انحصار هنر به هنرهای تجسمی به دلیل مسایل فرهنگی/دینی(مغایرت رقص و موسیقی با هنجارهای دینی) و کم­اهمیت بودن درس هنر در جامعه و عدم وجود رویکرد جامع  و نظام­مند در آموزش هنر به عنوان اصلی­ترین و زیر­بنایی­ترین عوامل به ترتیب در سطح ششم، پنجم و چهارم بر عوامل دیگر اثرگذار هستند.
 
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی هنر، آموزش هنر، مدل‌سازی ساختاری تفسیری
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه ریزی درسی
دریافت: 1403/12/3 | پذیرش: 1403/9/10 | انتشار: 1403/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

alhitavi A. model the challenges of art education in the Iraqi education system based on interpretive structural modeling. 3 2024; 2 (73)
URL: http://isoedmag.ir/article-1-447-fa.html

منصوری سیروس، الهیتاوی آیه. شناسایی و سطح بندی چالش های آموزش هنر در مدارس عراق با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری. 1. 1403; 2 (73)

URL: http://isoedmag.ir/article-1-447-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 73 - ( پاییز و زمستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4714