آموزش مفاهیم قرآن به کودک و نوجوان به دلیل اثرگذاری در فرآیند تعلیم و تربیت و شکلدهی هویت دینی و اخلاقی آنان از اهمیت ویژهای برخوردار است. با توجه به تغییرات اجتماعی و نیازهای روزافزون این گروه سنی، شناساییمهارتها و تکنیکهای آموزش مفاهیم قرآن به کودک و نوجوان امری ضروری است. این پژوهش با استفاده از روش تحلیل کیفی و پژوهش در منابع معتبر کتابخانهای، درصدد است تا مهارتهای آموزش مفاهیم قرآن را شناسایی و الگوها و روشهای مختلف آموزش را استخراج کند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مهارتهای آموزش مفاهیم قرآن، دارای اصول، پیشنیازها و روشهای مختلفی است که کاربست آنها به یادگیری کارآمد و مؤثر میانجامد. آموزش مطابق با سطح درک و شناخت کودک و نوجوان، آموزش منطبق با نیازهای فردی و اجتماعی کودکان و نوجوان، ایجاد علاقه و انگیزه برای آموزش مفاهیم قرآن ومهارتها و تواناییهای معلم و مدرس مفاهیم قرآن از مهمترین اصول آموزش مفاهیم قرآن به کودک و نوجوان است. همچنین پیشنیازهای اساسی نظیر برنامهریزی آموزشی، تعیین اهداف و محیط یادگیری تاثیرگذار بر موفقیت آموزش مفاهیم قرآن شناسایی شدند. از سوی دیگر ترکیب روشهای آموزش سنتی و نوین و به کارگیری آنها در فرآیند یاددهی- یادگیری به بهبود کیفیت یادگیری کمک میکند. این تحقیق میتواند نیاز به توسعه برنامهها و روشها آموزشی موثر را در راستای افزایش انگیزه و یادگیری در این گروه سنی مشخص میسازد.
Akbari Z. Skills for teaching Quranic concepts to children and adolescents With an emphasis on modern educational methods. 3 2024; 2 (73) URL: http://isoedmag.ir/article-1-436-fa.html
اکبری زهرا. مهارتهای آموزش مفاهیم قرآن به کودک و نوجوان با تأکید بر روشهای نوین آموزشی. 1. 1403; 2 (73)