هدف این پژوهش ارزیابی میزان تحقق اهداف اخلاقی در دانشآموزان دوره دوم ابتدایی بر اساس مصوّبات شورایعالی آموزشوپرورش در دوران بعد از کرونا از نگاه آموزگاران است. این تحقیق از نظر ماهیت، در زمره تحقیقات کمّی، از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها پیمایشیاست. جامعه آماری پژوهش شامل 399 آموزگاران موظف دوره دوم ابتدایی در مدارس منطقه 11 شهر تهران بودند که 221 آموزگار با روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت بررسی اهداف اخلاقی نظام آموزشی، از روش کتابخانهای و ابزار فرم فیشبرداری؛ و برای بررسی وضعیت اخلاقی دانشآموزان از ابزار فرم پرسشنامه محققساخته استفاده شد. طبق یافتههای پژوهش، به اهداف اخلاقی در اسناد بالادستی گوناگون پرداخته شده و اهداف اخلاقی زیادی مصوّب شده است؛ اما نوع دستهبندی و نگرش به اهداف اخلاقی، در اسناد گوناگون متفاوت هستند. لذا همسوسازی و انجام اصلاحات در زمینه اهداف اخلاقی ضروری است. بعلاوه ارزیابی وضعیت اخلاقی دانشآموزان نشان داد میزان تحقق اهداف اخلاقی در حد متوسط به بالا بوده و دانشآموزان این دوره از وضعیت اخلاقی نسبتاً مطلوبی برخوردارند؛ اما میانگین تحقق اهداف اخلاقی تنها کمی از سطح متوسط، بالاتر بوده است و هنوز با تحقق کامل این اهداف، فاصله زیادی وجود دارد.
Pourmajlesi F, Nourabadi S. Evaluating the Level of Achievement of Moral Goals in Students of Upper Elementary Course Based on Approvals of Supreme Council of Education in Post-Corona. 3 2025; 1 (74) URL: http://isoedmag.ir/article-1-405-fa.html
پورمجلسی فاطمه زهرا، نورآبادی سولماز. ارزیابی میزان تحقق اهداف اخلاقی در دانشآموزان دوره دوم ابتدایی بر اساس مصوّبات شورایعالی آموزشوپرورش در پساکرونا. 1. 1404; 1 (74)