هدف این پژوهش بررسی تأثیر سبک رهبری مربیگری بر نوآوری و اشتیاق شغلی با نقش میانجی جانشینپروری در مدارس ابتدایی شهر خرمآباد است. پژوهش حاضر به صورت کمی است که از منظر هدف کاربردی و از منظر روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان ابتدایی شهر خرمآباد به تعداد 1700 نفر میباشد که حجم نمونه پژوهش با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 313 نفر مشخص شد. روش نمونهگیری نیز به صورت تصادفی طبقهای نسبی میباشد. در این پژوهش از چهار پرسشنامه مربیگری مک لین و همکاران(2005)، اشتیاق شغلی شائوفلی و بیکر(2002)، نوآوری شغلی جانسن(2000) و جانشینپروری تابلی و همکاران(1393) به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات استفاده گردیدکه روایی سازه و پایایی آنها با آزمون آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد. تمامی تحلیلها از طریق نرمافزارهای spss 26 و smart pls 3 انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که رهبری مربیگری بر نوآوری شغلی معلمان ابتدایی شهر خرمآباد تأثیر دارد. همچنین رهبری مربیگری بر اشتیاق شغلی معلمان ابتدایی شهر خرمآباد تأثیر دارد و نیز رهبری مربیگری بر جانشینپروری مدیران تأثیر مثبت و معنادار دارد. از سوی دیگر جانشینپروری به تفکیک بر نوآوری شغلی و اشتیاق شغلی معلمان تأثیر مثبت و معنادار دارد. نهایتاً مشخص شد که رهبری مربیگری به صورت غیرمستقیم بر نوآوری و اشتیاق شغلی تأثیر مثبت داشته و نقش میانجی جانشینپروری تأیید شد.
Hashemi Far M M, Farahbakhsh S, Nikpay I. The effect of coaching leadership style on innovation and career enthusiasm with the mediating role of succession in elementary schools of Khorramabad city. 3 2024; 2 (73) URL: http://isoedmag.ir/article-1-399-fa.html
هاشمی فر محمدمهدی، فرحبخش سعید، نیک پی ایرج. تأثیر سبک رهبری مربیگری بر نوآوری و اشتیاق شغلی با نقش میانجی جانشینپروری در معلمان شهر خرمآباد. 1. 1403; 2 (73)