[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 73 - ( پاییز و زمستان 1403 ) ::
جلد 2 شماره 73 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی اجرایی مدرسه شاد مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
محسن وحدانی ، زهرا تسلیمی ، مهران اسدی مرغملکی ، نجمه رضاسلطانی
دانشگاه اصفهان
چکیده:   (43 مشاهده)
هدف از این پژوهش طراحی الگوی اجرایی مدرسه شاد مبتنی بر سند تحول بنیادین بود. روش پژوهش کیفی و در سه مرحله انجام شد: 1- تحلیل محتوای اسناد بالادستی 2- انجام مصاحبه با 15 نفر از خبرگان 3- جمع­بندی و انطباق­پذیری فرهنگی و اجرایی با استفاده از تکنیک دلفی با مشارکت 8 نفر از خبرگان. بر اساس یافته‌های این پژوهش کنشگران اساسی مدرسه،  محیط مدرسه، مدیریت و راهبری تربیتی، برنامه‌های درسی و تربیتی و سیاست‌گذاری کلان 5 محوری هستند که می‌تواند زمینه نشاط و شادابی را در مدرسه فراهم کنند. منظور از کنشگران،  دانش‌آموزان، اولیای مدرسه، خانواده و افراد جامعه هستند. در محور محیط مدرسه دو مقوله اصلی  فضای کالبدی، تجهیزات و فناوری و جو و فرهنگ مدرسه بر نشاط مدرسه تأثیرگذارند. در محور مدیریت و راهبری تربیتی 3 مقوله اصلی برنامه‌های فرهنگی - تربیتی، توجه به نیازهای جسمانی و روان‌شناختی دانش‌آموزان و رهبری اثربخش مطرح شد. در محور برنامه‌های درسی و تربیتی نیز دو مقوله اصلی راهبردها و روش‌های آموزشی  و اصول و رویه‌های حاکم بر فرایندهای آموزشی - تربیتی ارائه شد و نهایتاً در محور سیاست‌های کلان، ابعاد مالی، پشتیبانی، و رفاهی، نیروی انسانی، مدیریتی و ساختاری  و آموزشی مطرح شد. نتایج این پژوهش به سیاست‌گذاران، مدیران و معلمان پیشنهاداتی را ارائه می‌کند تا بر مبنای آن زمینه‌ها و شرایطی را فراهم کنند تا مدارس شاد و پرنشاطی را داشته باشیم.
 
واژه‌های کلیدی: نشاط، دانش آموز، بهزیستی، تربیت
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: روان‌شناسی تربیتی
دریافت: 1403/6/4 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار: 1403/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vahdani M, Taslimi Z, Asadi Marghmaleki M, Rezasoltani N. Designing the executive model of the happy school based on the Fundamental Reform Document of Education. 3 2024; 2 (73)
URL: http://isoedmag.ir/article-1-394-fa.html

وحدانی محسن، تسلیمی زهرا، اسدی مرغملکی مهران، رضاسلطانی نجمه. طراحی الگوی اجرایی مدرسه شاد مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. 1. 1403; 2 (73)

URL: http://isoedmag.ir/article-1-394-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 73 - ( پاییز و زمستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4714