هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش به روش درس پژوهی بر یادگیری دانشآموزان در مباحث زیست شناسی درس علوم تجربی است. بدین منظور فرضیات پژوهش به دنبال اثبات تاثیر درس پژوهی بر افزایش نمرات دانش آموزان در دو سطح دانش و مهارت و نیز سنجش میزان انگیزه آنان در مباحث زیستشناسی از درس علوم تجربی پایه هشتم است. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با دو گروه آزمایش و کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه هشتم منطقه 5 شهر تهران و نمونه مورد بررسی، 128 نفر دانش آموز مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1401-1402 بوده است که به شیوه تمام شماری انتخاب و در دو گروه 64 نفره کنترل و آزمایش مورد آموزش و آزمون واقع شدند. ابزار اندازهگیری متغیرها آزمون محقق ساخته شناختی- مهارتی و پرسشنامهی انگیزشی هارتر بود. روایی ابزار محقق ساخته با استفاده از نظرات معلمان متخصص و پایایی به شیوهی آلفای کرونباخ تعیین شد.برای ارزیابی و تجزیه و تحلیل فرضیه ها از نرم افزار آماری SPSS26 و آزمونهای آماری (کولموگروف- اسمیرنوف،من ویتنی و تی تست) استفاده شد. نتایج نشان داد، آموزش به شیوهی درس پژوهی معلمان در مقایسه با روش معمول سبب افزایش نمرات دانش آموزان در دو سطح دانش و مهارت و افزایش انگیزه آنان در مباحث زیست شناسی درس علوم تجربی میشود.
Zare Z, Farrokhi A, Kordian P, Babaei M. The effect of lesson study teaching on students' learning in Biology (a case study of the subject of "sense and movement" in the 8th grade science book). 3 2024; 1 (72) URL: http://isoedmag.ir/article-1-386-fa.html
زارع زهرا، فرخی افروز، کردیان پریسا، بابایی محمد. تاثیر آموزش به روش درس پژوهی بر یادگیری فراگیران در درس زیست شناسی (مطالعه موردی مبحث «حس و حرکت» کتاب علوم پایه هشتم). 1. 1403; 1 (72)