[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 72 - ( بهار و تابستان 1403 ) ::
جلد 1 شماره 72 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش به روش درس پژوهی بر یادگیری فراگیران در درس زیست شناسی (مطالعه موردی مبحث «حس و حرکت» کتاب علوم پایه هشتم)
زهرا زارع ، افروز فرخی ، پریسا کردیان ، محمد بابایی
دانشگاه فرهنگیان
چکیده:   (675 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش به روش درس پژوهی بر یادگیری دانش‌آموزان در مباحث زیست شناسی درس علوم تجربی است. بدین منظور فرضیات پژوهش به دنبال اثبات تاثیر درس پژوهی بر افزایش نمرات دانش آموزان در دو سطح دانش و مهارت و نیز سنجش میزان انگیزه آنان در مباحث زیست‌شناسی از درس علوم تجربی پایه هشتم است. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با دو گروه آزمایش و کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه هشتم منطقه 5 شهر تهران و نمونه مورد بررسی، 128 نفر دانش آموز مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1401-1402 بوده است که به شیوه تمام شماری انتخاب و در دو گروه 64 نفره کنترل و آزمایش مورد آموزش و آزمون واقع شدند. ابزار اندازه­گیری متغیرها آزمون محقق ساخته شناختی- مهارتی و پرسشنامه‌ی ‌انگیزشی هارتر بود. روایی ابزار محقق ساخته با استفاده از نظرات معلمان متخصص و پایایی به شیوه­ی آلفای کرونباخ تعیین شد. برای ارزیابی و تجزیه و تحلیل فرضیه ها از نرم ‌افزار آماری SPSS26 و آزمون‌های آماری (کولموگروف- اسمیرنوف،من ویتنی و تی تست) استفاده شد. نتایج نشان داد، آموزش به شیوه­ی درس پژوهی معلمان در مقایسه با روش معمول سبب افزایش نمرات دانش آموزان در دو سطح دانش و مهارت و افزایش انگیزه آنان در مباحث زیست شناسی درس علوم تجربی می‌شود.
 
واژه‌های کلیدی: درس پژوهی، پیشرفت تحصیلی، انگیزش، علوم تجربی، آموزش زیست شناسی.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مسائل آموزشی
دریافت: 1403/5/15 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار: 1403/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zare Z, Farrokhi A, Kordian P, Babaei M. The effect of lesson study teaching on students' learning in Biology (a case study of the subject of "sense and movement" in the 8th grade science book). 3 2024; 1 (72)
URL: http://isoedmag.ir/article-1-386-fa.html

زارع زهرا، فرخی افروز، کردیان پریسا، بابایی محمد. تاثیر آموزش به روش درس پژوهی بر یادگیری فراگیران در درس زیست شناسی (مطالعه موردی مبحث «حس و حرکت» کتاب علوم پایه هشتم). 1. 1403; 1 (72)

URL: http://isoedmag.ir/article-1-386-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 72 - ( بهار و تابستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660