چکیده این پژوهش به بررسی تأثیر اختلال نارساییخوانی در تثبیتهای چشمی هنگام عمل شناختی خواندن و فهم کلمات به کمک روش رصد چشمی پرداخته است. نارساییخوانی یکی از مهمترین اختلالات یادگیری است که بر توانایی خواندن و فهمیدن متن تأثیر میگذارد. با استفاده از دستگاه رصدحرکات چشم، این پژوهش تفاوتهای حرکتی چشمی درتعداد 30 دانشآموزان دارای نارساییخوانی و دانشآموزان سالم در دو گروه آزمایش(15 نفر) وکنترل(15 نفر) در ناحیه 2 آموزش وپرورش کرج در سال تحصیلی 1403-1402 را بررسی کرد. این مطالعه در چارچوب روششناسی خود از روش آزمایش/آزمون بالینی بهره میبرد. ابزار پژوهش شامل مقیاس وکسلر چهار جهت غربالگری اختلالات ویزه یادگیری وآزمون نما جهت غربالگری کودکان نارسا خوان می باشد . نتایج پژوهش نشان میدهد که دانشآموزان دارای نارساییخوانی تعداد تثبیتهای بیشتری نسبت به دانشآموزان سالم دارند، که میتواند به تشخیص زودهنگام این اختلال کمک کند.
khosravian F, Esteki M, Eynypour J. Investigating the effect of dyslexia on eye fixations during the cognitive process of text comprehension with the help of eye tracking method. 3 2024; 1 (72) URL: http://isoedmag.ir/article-1-381-fa.html
خسرویان فهیمه، استکی مهناز، عینی پور جواد. بررسی تأثیر اختلال نارسا خوانی در تثبیتهای چشمی هنگام عمل شناختی خواندن وفهم کردن به کمک روش رصد چشمی. 1. 1403; 1 (72)