[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 72 - ( بهار و تابستان 1403 ) ::
جلد 1 شماره 72 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر اختلال نارسا خوانی در تثبیت‌های چشمی هنگام عمل شناختی خواندن وفهم کردن به کمک روش رصد چشمی
فهیمه خسرویان ، مهناز استکی ، جواد عینی پور
دانشگاه آزاد اسلامی تهران - مرکزی
چکیده:   (228 مشاهده)
    چکیده 
 این پژوهش به بررسی تأثیر اختلال نارسایی‌خوانی در تثبیت‌های چشمی هنگام عمل شناختی خواندن و فهم کلمات به کمک روش رصد چشمی پرداخته است. نارسایی‌خوانی یکی از مهم‌ترین اختلالات یادگیری است که بر توانایی خواندن و فهمیدن متن تأثیر می‌گذارد. با استفاده از دستگاه رصدحرکات چشم، این پژوهش تفاوت‌های حرکتی چشمی درتعداد 30 دانش‌آموزان دارای نارسایی‌خوانی و دانش‌آموزان سالم در دو گروه آزمایش(15 نفر) وکنترل(15 نفر) در ناحیه 2 آموزش وپرورش کرج در سال تحصیلی 1403-1402 را بررسی کرد. این مطالعه در چارچوب روش‌شناسی خود از روش آزمایش‌/آزمون بالینی بهره می‌برد. ابزار پژوهش شامل مقیاس وکسلر چهار جهت غربالگری اختلالات ویزه یادگیری وآزمون نما جهت غربالگری کودکان نارسا خوان  می باشد . نتایج پژوهش نشان می‌دهد که دانش‌آموزان دارای نارسایی‌خوانی تعداد تثبیت‌های بیشتری نسبت به دانش‌آموزان سالم دارند، که می‌تواند به تشخیص زودهنگام این اختلال کمک کند.
 
واژه‌های کلیدی: نارسایی‌خوانی، تثبیت چشمی، رصد حرکات چشم، اختلالات یادگیری
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان‌شناسی تربیتی
دریافت: 1403/5/6 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار: 1403/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khosravian F, Esteki M, Eynypour J. Investigating the effect of dyslexia on eye fixations during the cognitive process of text comprehension with the help of eye tracking method. 3 2024; 1 (72)
URL: http://isoedmag.ir/article-1-381-fa.html

خسرویان فهیمه، استکی مهناز، عینی پور جواد. بررسی تأثیر اختلال نارسا خوانی در تثبیت‌های چشمی هنگام عمل شناختی خواندن وفهم کردن به کمک روش رصد چشمی. 1. 1403; 1 (72)

URL: http://isoedmag.ir/article-1-381-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 72 - ( بهار و تابستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710