معلمان متخصص پویا و با انگیزه و علاقه مند در تحقق اهداف آموزشی نقش بسزایی دارند معلمان زمانی می توانند از عهده رسالت سنگین خود برآیند که صلاحیت کامل شغلشان را داشته باشند. هدف این پژوهش تدوین مدل پیش بینی موفقیت شغلی معلمان مدارس بر اساس صلاحیتهای حرفهای و هوش هیجانی است. برای گرد آوری اطلاعات مورد نیاز این پژوهش نیز از دو روش کتابخانهای و میدانی استفاده شد. جهت گردآوری داده های مورد نیاز از پرسش نامه استاندارد صلاحیتهای حرفهای معلمان لورنس و همکاران (2004)، پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ(1995)و پرسشنامه موفقیت شغلی ﻧﺒﯽ (2001) استفاده گردید. جامعه آماری در این پژوهش معلمان مدارس متوسطه دوم شهر کرمانشاه می باشد که به روش تصادفی خوشه ای از بین آنها 380 نفر انتخاب شدند. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش، از رگرسیون چندگانه با استفاده از نرم افزارspssاستفاده شد. نتایج نشان می دهد ارتقا شرایط و عوامل سازمانی آموزش و پرورش در حوزه داشتن اهداف روشن، بالا رفتن سطح آموزش مستمر و مداوم نیروی کار با ایجاد انگیزش مناسب معلمان از طریق آموزشها ی ضمن خدمت جهت ارتقای هوش هیجانی و کسب صلاحیتهای حرفهای استاندارد می توانند در میزان موفقیت شغلی، معلمان مدارس متوسطه شهر کرمانشاه موثر واقع شود.
Afzali A. Developing a model for predicting school teachers' career success based on professional qualifications and emotional intelligence. 3 2024; 1 (72) URL: http://isoedmag.ir/article-1-341-fa.html
فرخی محسن، افضلی افشین، قنبری سیروس. تدوین مدل پیش بینی موفقیت شغلی معلمان مدارس بر اساس صلاحیت های حرفه ای و هوش هیجانی. 1. 1403; 1 (72)