[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 60 - ( 10-1397 ) ::
جلد 2 شماره 60 صفحات 138-119 برگشت به فهرست نسخه ها
ماهیت مسئولیت در تربیت از دیدگاه امانوئل لویناس
آزاده بزرگی، خسرو باقری، اکبر رهنما
چکیده:   (15 مشاهده)
پرورش احساس مسئولیت در افراد یکی از اهداف مهم و مسلم نظام های آموزشی است که به نظر می رسد، در نظام آموزشی  ایران، مشکلاتی اساسی در راه نیل به این هدف وجود دارد. از جمله مشکلات موجود می توان به تاکید غالب بر بعد شناختی دانش آموزان، فروکاهش مسئولیت پذیری به پاسخگویی، حضور چشم ناظر یا کنترل گر و بازاری شدن دانش در نظام آموزشی اشاره کرد. مسئولیت از دسته مفاهیم رایج در فلسفه و همچنین در فلسفه تعلیم و تربیت است که ارتباط تنگاتنگی با سیستم تربیتی دارد. از آنجاییکه لویناس نگاه معطوف به دیگری و احساس مسئولیت در برابر دیگری را در کانون توجه خود قرار داده است، به نظر می رسد نگاه وی می تواند نقطه آغازین خوبی برای وارد کردن مقوله مسئولیت در تعلیم و تربیت قرار گیرد. لویناس بر این نظر است که در اولین ارتباط با دیگری، مسئولیتی در برابر وی شکل می‌گیرد که منجر به نوعی احساس ایثار، بدون توقع هر پاداشی می شود، زیرا دیگری به من ارجحیت دارد. لویناس یاددهی را به منزله رابطه با دیگری، می داند. از نظر وی یاددهی منعکس کننده مواجهه با چهره دیگری است. به عبارت دیگر، یاددهی به معنای عرضه خود بر دیگری است که دیگری فراتر از خود است. باید توجه داشت بر اساس نگاه لویناس، یاددهی و یادگیری مبتنی بر دستور العمل های تجویزی نیست، بلکه ارتباطی اخلاقی است که این ارتباط برآمده از وجود خود و دیگری است که ارتباطی چهره به چهره دارند. دانش آموزانی که بر اساس این سیستم تربیت می شوند، دیگر نسبت به دیگران بی تفاوت نیستند و با دیدی منتقدانه در صدد اخذ تصمیم های عاقلانه و همچنین ایجاد راه حل های مناسب برای مسائل زندگی خود و دیگران خواهند بود.
 
3 Heteronomy
واژه‌های کلیدی: مسئولیت، لویناس، تربیت، خود، دیگری
متن کامل [PDF 3211 kb]   (6 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان‌شناسی تربیتی
دریافت: 1402/12/2 | پذیرش: 1397/10/10 | انتشار: 1397/10/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The nature of responsibility in education from the point of view of Emmanuel Levinas. 3 2018; 2 (60) :119-138
URL: http://isoedmag.ir/article-1-328-fa.html

بزرگی آزاده، باقری خسرو، رهنما اکبر. ماهیت مسئولیت در تربیت از دیدگاه امانوئل لویناس. 1. 1397; 2 (60) :119-138

URL: http://isoedmag.ir/article-1-328-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 60 - ( 10-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645