[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 70 - ( پیاپی 70- بهار و تابستان-1402 1402 ) ::
جلد 1 شماره 70 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
آسیب‌شناسی درس املای فارسی در مدارس متوسطه شهرستان دماوند
آنیتا الداغی ، معصومه کارگذار، بهناز علیپورگسکری
چکیده:   (23 مشاهده)
در نظام آموزشی، درس املاء از اهمیت خاصی برخوردار است. این درس، یکی از اصلی ترین درس ها به شمار می آید. پژوهش حاضر با هدف آسیب‌شناسی درس املای فارسی در مدارس متوسطه شهرستان دماوند انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر دماوند در سال تحصیلی 98-1397 بوده که از بین آنها 537 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده طبق فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ و بااستفاده از نرم افزار spssسنجیده شده و روایی آن با استفاده از روش محتوایی و روایی سازه تأیید شده است. نتایج پژوهش نشــان داد چالش­هــای برنامــه درســی املا بــه ترتیــب اهمیــت شــامل: مشــکلات ســاختاری، مشــکلات تدریــس و مشــکلات اجرایــی اســت. هم چنیــن مهم تریــن آســیب های املاء در بعــد ســاختاری (نداشــتن اطلاعــات عمومــی زیــاد، مهارت نداشــتن دانش آمــوزان در نوشــتن جمــلات شــروع املاء و تقســیم املاء بــه بخش هــای شــروع، متــن و نتیجه گیــری)، در بعــد تدریــس (آزادنبــودن موضوعــات املاء، معرفی نکــردن کتــاب و مجــلات مناســب بــرای آگاهــی دادن بــه دانش آمــوزان و ناآگاهــی دانش آمــوزان از اهــداف درس املاء) و در بعــد مشــکلات  تمرکــز در کلاس­هــای درس املاء، اهمیت نداشــتن درس املاء (نبــود دانش آمــوزان و موضوعــات کلیشــه ای و یکنواخــت) اســت
واژه‌های کلیدی: : آسیب شناسی، نوشتن، درس املا، مقطع متوسطه
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مسائل آموزشی
دریافت: 1402/11/30 | پذیرش: 1402/2/10 | انتشار: 1402/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


الداغی آنیتا، کارگذار معصومه، علیپورگسکری بهناز. آسیب‌شناسی درس املای فارسی در مدارس متوسطه شهرستان دماوند. 1. 1402; 1 (70)

URL: http://isoedmag.ir/article-1-325-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 70 - ( پیاپی 70- بهار و تابستان-1402 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645