در پژوهش حاضر وضعیت مؤلفه های سواد گردشگری در کتابهای درسی دوره متوسطه دوم رشته علوم انسانی بررسی شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کتاب های درسی دوره دوم متوسطه رشته علوم انسانی(چاپ 1402) بوده است که با نمونه گیری هدفمند 20 جلد از کتاب های درسی این دوره به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش، سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته بود که برای تعیین روایی از روش روایی صوری و محتوایی و برای تعیین پایایی از روش بازآزمایی استفاده شده است و برای تحلیل داده ها از روش آنتروپی شانون استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که در کتاب های دوره دوم متوسطه رشته علوم انسانی، به مؤلفههای «جاذبه های تاریخی، باستانی، هنری و فرهنگی» با 366 فراوانی(5/51درصد) و «جاذبه های طبیعی» با 90 فروانی(6/12درصد)توجه بیشتر و به مؤلفه های «وسایل حمل و نقل مسافرتی» با 11فراوانی(5/1درصد) و «تعاریف و مفاهیم گردشگری» با 10 فراوانی(4/1درصد) توجه کمتری شده بود و به مؤلفه «تأثیر سیر و سفر بر رشد شخصیت و بلوغ فکری گردشگر» هیچ اشارهای نشده بود. همچنین مؤلفه های «آثار و نتایج اجتماعی و فرهنگی گردشگری» با ضریب اهمیت106/0 و «هویت گردشگر(داخلی و خارجی)» با ضریب اهمیت105/0 دارای بیشترین ضریب اهمیت و مؤلفه های «اماکن پذیرایی و اقامتی» با ضریب اهمیت023/0 و «رعایت اصول زیست محیطی در هنگام گردشگری» با ضریب اهمیت021/0 دارای ضریب اهمیت کمتری بوده است.