[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 71 - ( پاییز و زمستان 1402 ) ::
جلد 2 شماره 71 صفحات 206-189 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی وضعیت مؤلفه های سواد گردشگری در کتاب های درسی دوره متوسطه دوم رشته علوم انسانی
سیروس محمودی
دانشگاه پیام نور
چکیده:   (431 مشاهده)
در پژوهش حاضر وضعیت مؤلفه­ های سواد گردشگری در کتاب­های درسی دوره متوسطه دوم رشته علوم انسانی بررسی شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کتاب­ های درسی دوره دوم متوسطه رشته علوم انسانی(چاپ 1402) بوده است که با نمونه­ گیری هدفمند 20 جلد از کتاب­ های درسی این دوره به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش، سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته بود که برای تعیین روایی از روش روایی صوری و محتوایی و برای تعیین پایایی از روش بازآزمایی استفاده شده است و برای تحلیل داده ­ها از روش آنتروپی شانون استفاده شده است. یافته­ های پژوهش نشان داد که در کتاب­ های دوره دوم متوسطه رشته علوم انسانی، به مؤلفه­های «جاذبه ­های تاریخی، باستانی، هنری و فرهنگی» با 366 فراوانی(5/51درصد) و «جاذبه­ های طبیعی» با 90 فروانی(6/12درصد)  توجه بیشتر و به مؤلفه ­های «وسایل حمل و نقل مسافرتی» با 11فراوانی(5/1درصد) و «تعاریف و مفاهیم گردشگری» با 10 فراوانی(4/1درصد) توجه کمتری شده بود و به مؤلفه «تأثیر سیر و سفر بر رشد شخصیت و بلوغ فکری گردشگر» هیچ اشاره­ای نشده بود. همچنین مؤلفه­ های «آثار و نتایج اجتماعی و فرهنگی گردشگری» با ضریب اهمیت106/0 و «هویت گردشگر(داخلی و خارجی)» با ضریب اهمیت105/0 دارای بیشترین ضریب اهمیت و مؤلفه­ های «اماکن پذیرایی و اقامتی» با ضریب اهمیت023/0 و «رعایت اصول زیست محیطی در هنگام گردشگری» با ضریب اهمیت021/0 دارای ضریب اهمیت کمتری بوده است.
واژه‌های کلیدی: گردشگری، کتاب‌های درسی، تحلیل محتوا، آنتروپی شانون
متن کامل [PDF 1602 kb]   (105 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه ریزی درسی
دریافت: 1402/7/8 | پذیرش: 1402/9/10 | انتشار: 1402/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


محمودی سیروس. بررسی وضعیت مؤلفه های سواد گردشگری در کتاب های درسی دوره متوسطه دوم رشته علوم انسانی. 1. 1402; 2 (71) :189-206

URL: http://isoedmag.ir/article-1-284-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 71 - ( پاییز و زمستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660