[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 72 - ( بهار و تابستان 1403 ) ::
جلد 1 شماره 72 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی موانع، راهکارها و الگوی ارتقای مدارس پژوهش‌محور در استان سمنان با تأکید بر معلم پژوهنده
فریده آفرین ، محمدرضا محمدی
چکیده:   (251 مشاهده)
پژوهش پیش رو با هدف طراحی وپیشنهاد الگوی تعاملی ارتقای مدرسه پژوهش‌محور در استان سمنان با روش آمیخته کمی-کیفی انجام شده است. روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی است. در بخش کمیّ روش آمار توصیفی  استنباطی و مدل‌سازی معادلات ساختاری بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بسته بود که حجم نمونه آماری از میان 7365 نفر جامعه‌آماری بر اساس جدول مورگان، 372 نفر از کلیه مدیران، معلمان، و کارشناسان ذیربط استان سمنان انتخاب شدند. داده­های جمع آوری شده با استفاده از نرم‌افزارهای اس.پی.اس.اس  نسخه 22 و اسمارت پی.ال.اس نسخه 3 تجزیه و تحلیل شده­اند. یک پرسش از پرسشنامه و نیز پرسش‌های مصاحبه به صورت کیفی انجام شد.در بخش کیفی پژوهش راهبرد پدیدارشناسی به کار رفته است. به صورت نیمه باز با 50 نفر  یعنی40 معلم و 10 صاحبنظر مصاحبه صورت گرفت. در نهایت علاوه بر تأیید تا حد قوی برازش مدل طراحی شده مطابق با نتایج پرسشنامه، می­توان با تحلیل آمار استنباطی چنین بیان کرد که فرهنگ و ساختار پژوهش‌محور به عنوان متغیر مستقل با واسطه مدیر پژوهش‌محور و معلم پژوهنده به‌عنوان متغیرهای میانجی، تأثیر معناداری بر آموزش و یادگیری پژوهش‌محور به عنوان متغیر وابسته دارد. از نتایج تحلیل پاسخ‌هامی‌توان به موانع مسیر ارتقای مدارس پژوهشی و پیشنهادهایی برای رفع آن پی برد. بنظر مهمترین آنها همانطورکه مدل مفهومی پژوهش نشان می‌دهد عوامل برون‌مدرسه‌ای یعنی  مربوط به نقصان در سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و نظام امتیازدهی و تشویق سازمانی است که البته بدون اراده و  عاملیت عوامل درون مدرسه‌ای مانند معلم پژوهنده و مدیر، کاربرد  خود را نمی‌یابد. 
 
شماره‌ی مقاله: 10
واژه‌های کلیدی: مدارس پژوهش‌‌محور، معلم پژوهنده، تدریس آموزشی‌‌پژوهشی، الگوی تعاملی.
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
دریافت: 1402/4/21 | پذیرش: 1402/2/10 | انتشار: 1402/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


آفرین فریده، محمدی محمدرضا. شناسایی موانع، راهکارها و الگوی ارتقای مدارس پژوهش‌محور در استان سمنان با تأکید بر معلم پژوهنده. 1. 1403; 1 (72)

URL: http://isoedmag.ir/article-1-257-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 72 - ( بهار و تابستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710