گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده: (423 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر شناسایی و واکاوی ابعاد پداگوژی در فرایند یاددهی - یادگیری مهارتهای سبک زندگی در میان دانشآموزان مقطع ابتدایی بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف از نوع کاربردی و ازنظر روش گردآوری دادهها آمیخته (کیفی و کمّی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی مدیران و خبرگان نظام آموزشی و در بخش کمیدانشآموزان مقطع ابتدایی شهرستان شاهیندژ بودند که در بخش کیفی 16 مشارکتکننده و در بخش کمی 200 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، در بخش کیفی مصاحبه بود که با روش تحلیل محتوا تحلیل شد و ابزار گردآوری دادهها در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود که با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و با نرمافزار SPSSو LISRELتحلیل شد. نتایج نهایی ابعاد پداگوژی در پنج تم اصلی؛ دانشآموزان، معلمان، محتوای آموزشی، جو مدرسه و خانواده شناسایی شد. همچنین نتایج آزمون تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که برازش مدل در سطح مناسبی بوده و بعد معلمان و محتوای آموزشی بیشترین تأثیر و بعد جو مدرسه دارای کمترین تأثیر در فرایند یاددهی - یادگیری مهارتهای سبک زندگی در میان دانشآموزان مقطع ابتدایی را دارد.
Sayadi Y, Hoseini S. Identification and evaluation of pedagogical dimensions in the process of teaching-learning lifestyle skills among elementary school students. 3 2022; 2 (69) :87-104 URL: http://isoedmag.ir/article-1-244-fa.html
صیادی یاسر، حسینی سارا. شناسایی و ارزیابی ابعاد پداگوژی در فرایند یاددهی -یادگیری مهارتهای سبک زندگی در میان دانشآموزان مقطع ابتدایی. 1. 1401; 2 (69) :87-104