[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 63 - ( 4-1399 ) ::
جلد 1 شماره 63 صفحات 116-93 برگشت به فهرست نسخه ها
عملکرد سواد خواندن دانش‌آموزان ایران در پرلز 2006 و 2001
عبدالعظیم کریمی
چکیده:   (155 مشاهده)
مطالعه بین‌المللی پیشرفت سواد خواندن (پرلز) یکی از بزرگترین مطالعات تطبیقی در حوزه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی است که زیر نظر انجمن بین‌المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی انجام می‌گیرد. در این مطالعه بیش از 50 کشور از سراسر جهان شرکت دارند. هدف از انجام این مطالعه، سنجش توانایی سواد خواندن دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی در دو بخش ادبی و اطلاعاتی است. عملکرد سواد خواندن دانش‌آموزان ایران در پرلز 2001، (414) و 2006 ،(421) پایین‌تر از میانگین بین‌المللی (500) بوده است. اما روند عملکرد دانش‌آموزان ایران در پرلز 2006 نسبت به پرلز 2001 به میزان 7 نمره بهبود ییافته است. این پیشرفت در بخش متون ادبی بهتر از متون اطلاعاتی بوده است. مهمترین عوامل موثر در بهبود سواد خواندن دانش‌آموزان، فعالیت‌های آموزشی والدین، تغییر محتوای کتاب‌های درسی و روش های تدریس معلمان بوده است.
واژه‌های کلیدی: پرلز، سواد خواندن، پایه چهارم ابتدایی، عملکرد دانش آموزان ایران
متن کامل [PDF 539 kb]   (48 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه
دریافت: 1401/1/19 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


کریمی عبدالعظیم. عملکرد سواد خواندن دانش‌آموزان ایران در پرلز 2006 و 2001. 1. 1399; 1 (63) :93-116

URL: http://isoedmag.ir/article-1-167-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 63 - ( 4-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645