[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 24 - ( 1-1389 ) ::
جلد 2 شماره 24 صفحات 101-91 برگشت به فهرست نسخه ها
"سیاست‌گذاری و برنامه ریزی به منظور گسترش کمی و کیفی محتوا منابع درسی رشته اقتصاد اسلامی "
چکیده:   (382 مشاهده)
در حال حاضرتعداد کتاب ها و محتوا درسی مربوط به رشته اقتصاد اسلامی بسیار کم است و آنچه تاکنون تدوین شده صرفاً با انگیزه شخصی و بدون حمایت مالی از سوی مراکز آموزش عالی و مراکز پژوهشی دولتی صورت گرفته است. برای گسترش کمی و کیفی محتوا و منابع درسی رشته اقتصاد اسلامی نیاز به برنامه­ریزی منسجم و دقیق و سیاست­گذاری توسط نهادهای مرتبط با این موضوع می­باشد. انجمن اقتصاد اسلامی به عنوان یک سازمان غیردولتی(NGO) با توجه به توانایی­های بالقوه­ای که دارد می­تواند این برنامه­ریزی و سیاست­گذاری را انجام دهد و از طریق قانونی متولی این امر شود و با روش قانونی از انتشارات سمت، مرکز نشر دانشگاهی، پژوهشگاه علوم انسانی و سایر نهادهای دولتی بخواهد تا حامی مالی و پژوهشی این امر باشند. سیاست­گذاری و برنامه­ریزی به منظور گسترش کمی و کیفی محتوا و منابع درسی رشته اقتصاد اسلامی باید نهادینه شود تا با تغییر دولت­ها و سیاست­های کلی کشور خللی در این راه ایجاد نشود. پژوهش حاضر راهکارهای برنامه­ریزی و سیاست­گذاری برای گسترش کمی و کیفی محتوا و منابع درسی رشته اقتصاد اسلامی را مشخص و پیشنهاد می­کند. روش تحقیق این پژوهش توصیفی است. در این پژوهش فرایند تدوین منابع درسی سایر رشته­ها تجزیه و تحلیل می­شود و علت کمبود محتوا درسی رشته اقتصاد اسلامی نسبت به سایر رشته­های علمی مورد بررسی قرار گرفته و از طریق الگو سازی از فرایند مثبت تدوین محتوا درسی سایر رشته­ها پیشنهاداتی برای گسترش کمی و کیفی منابع درسی رشته اقتصاد اسلامی ارایه می­کند.فرایند تدوین محتوا و منابع درسی رشته اقتصاد اسلامی از شناسایی نویسندگان و پژوهشگران بالقوه اقتصاد اسلامی و تهیه سرفصل­ها آغاز می­شود و به انتشار و ویرایش­های مجدد محتوا و منابع درسی منتهی می­شود. این فرایند بسیار پویا است و در حقیقت پایانی ندارد زیرا حوزه اقتصاد اسلامی بسیار وسیع است و با توجه به مسائل اقتصادی جدید جهان محتوا و منابع درسی این رشته باید دائماً به روز شوند و پاسخگوی مسائل جدید اقتصاد باشند.  به این رشته باید به عنوان یک رشته علمی نگاه کرد. درست است که پژوهشگران، مدرسان و نویسندگان این رشته انگیزه الهی و معنوی دارند. در عین حال آن­ها انسان و دارای نیازهای مادی و فیزیکی و دارای هزینه فرصت هستند و آن­ها نیز همانند دیگران هزینه- فایده اقتصادی را می­دانند و می­توانند بین گزینه­های مختلف انتخاب کنند.
واژه‌های کلیدی: محتوا درسی#منابع درسی#اقتصاد اسلامی#رشته اقتصاد اسلامی#پژوهش#
متن کامل [PDF 342 kb]   (199 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه
دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1389/1/10 | انتشار: 1389/1/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Policy making and planning form quality and quantity developmentof the contends and refers of the field of Islamic. 3 2010; 2 (24) :91-101
URL: http://isoedmag.ir/article-1-144-fa.html

"سیاست‌گذاری و برنامه ریزی به منظور گسترش کمی و کیفی محتوا منابع درسی رشته اقتصاد اسلامی ". 1. 1389; 2 (24) :91-101

URL: http://isoedmag.ir/article-1-144-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 24 - ( 1-1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710