آموزش و پرورش و توسعه
|
|
|
|
چکیده: (315 مشاهده) |
ویکردهای کلی راجع به آموزش و پرورش برای حوزه های نظری وکاربردی بر پایه اخلاق و معنویت، عدالت، و سلامت و نشاط و کارآمدی است. آموزش و پرورش با دامنه وسیعی از نیازها و مناظر نگاه به آن روبرو است. از جهت سلامت و اخلاق نیازها را می توان به نیازهای کاذب و اصیل تقسیم¬بندی کرد. هم از بعد عقلانیت فنی و ابزاری و هم از بعد عقلانیت تفاهمی و فهم مشترک، امروزه کارآمدترین روش تعیین اهداف در برنامههای خرد و متوسط و کلان تعیین معیار و تراز کیفیت زندگی سلامت و اخلاق است. فهم مشترک ایجاب می کند که: مباحثهها و برنامه¬های آموزشی برای حوزه های کاربردی بر اساس مطالعات، بررسی اسناد، یافتهها و در مراحل بعدی بازدیدهای موردی و نیازسنجی از خبرگان و متخصصان و شهود هماندیشان و سرانجام تهیه برنامه¬های باانعطاف وبرگشت پذیر صورت پذیرد. در مورد عقلانیت تفاهمی مشترک باید اضافه کرد که برای پرهیزاز انضباط خشن، به سوی فضای چندصدایی حرکت کنیم. برنامه های ملی، سند ملی و سند چشم انداز، با کاربرد فهم مشترک می توانند به تنوع الگو مجهز شوند و از فقر الگو رهایی یابند. در علوم انسانی و تربیت در کار پردازش و تولید آموزش و کمک به "علمبودگی" آن، همه حق دارند مشارکت کنند و گام اول فهم مشترک و وفاق،" ¬درک وجودی" دیگران است. کلیه گروه های "حاشیه ای" که غالباً آسیب دیدگان سختی و خشونت، زمختی ساختارها یا ناکارآمدی سبکهای زندگی و تنگنای هنجارهای اجتماعی- فرهنگی و دیوان سالاری هستند، درکنار مصادیق آموزش و پرورش استثنایی، توان یابان (معلولان)، مردم عادی، فیلسوفان،خبرگان ،ارزشیابان صاحب نظران زیست محیطی و متفکران اجتماعی و اخلاقی ، منابع غنی سازی نظری و کاربردی علوم انسانی و تعلیم وتربیت به شمار . انتظار می رود این راه به روش عقلانیت تفاهمی ، فهم مشترک و تحلیل"چند منطقی" و نقد واقع بینانه، فرآیند بهسازی به طور رضایت بخش تری تسهیل شود. |
|
واژههای کلیدی: آموزش و پرورش#اخلاق#علوم انسانی# |
|
متن کامل [PDF 445 kb]
(91 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
برنامه دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1390/1/10 | انتشار: 1390/1/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|