[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 25 - ( 1-1390 ) ::
جلد 2 شماره 25 صفحات 97-83 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و پرورش و توسعه
چکیده:   (315 مشاهده)
ویکردهای کلی  راجع به آموزش  و پرورش برای حوزه های نظری وکاربردی بر پایه اخلاق و معنویت، عدالت، و سلامت و نشاط و کارآمدی است. آموزش و پرورش با دامنه وسیعی از نیازها و مناظر نگاه به آن روبرو است. از جهت سلامت و اخلاق نیازها را می توان به نیازهای کاذب و اصیل تقسیم¬بندی کرد. هم از بعد عقلانیت فنی و ابزاری و هم از بعد عقلانیت تفاهمی و فهم مشترک، امروزه‌ کارآمدترین‌ روش‌ تعیین‌ اهداف‌ در برنامه‌های‌ خرد و متوسط و کلان‌ تعیین ‌معیار و تراز  کیفیت زندگی سلامت و اخلاق است. فهم مشترک ایجاب می کند که: مباحثه‌ها و برنامه¬های آموزشی برای حوزه های کاربردی بر اساس‌ مطالعات‌، بررسی‌ اسناد، یافته‌ها و در مراحل‌ بعدی‌ بازدیدهای‌ موردی‌ و نیازسنجی‌ از خبرگان‌ و متخصصان‌ و شهود هم‌اندیشان‌ و سرانجام‌ تهیه ‌برنامه¬های باانعطاف وبرگشت پذیر صورت‌ پذیرد. در مورد عقلانیت تفاهمی مشترک باید اضافه‌ کرد که برای پرهیزاز انضباط خشن،‌ به‌ سوی‌ فضای چندصدایی  حرکت کنیم. برنامه های ملی، سند ملی و سند  چشم انداز، با کاربرد فهم مشترک  می توانند به تنوع الگو مجهز شوند و از فقر الگو رهایی یابند. در علوم انسانی و تربیت در کار پردازش‌ و تولید آموزش و کمک‌ به‌ "علم‌بودگی‌" آن، همه حق‌ دارند مشارکت‌ کنند و گام‌ اول‌ فهم مشترک و وفاق،" ¬درک‌ وجودی"‌ دیگران‌ است‌. کلیه گروه های "حاشیه ای"‌ که‌ غالباً آسیب‌ دیدگان سختی و خشونت،‌ زمختی‌ ساختارها یا ناکارآمدی ‌سبک‌های‌ زندگی‌ و تنگنای هنجارهای‌ اجتماعی‌- فرهنگی و دیوان سالاری هستند، درکنار مصادیق آموزش و پرورش استثنایی، توان‌ یابان (معلولان)، مردم عادی، فیلسوفان،خبرگان ،ارزشیابان صاحب نظران زیست محیطی و متفکران اجتماعی و اخلاقی ، منابع غنی سازی نظری و کاربردی علوم انسانی و تعلیم وتربیت به‌ شمار . انتظار می رود این راه  به‌ روش‌ عقلانیت تفاهمی ، فهم مشترک و تحلیل‌"چند منطقی"‌ و نقد واقع بینانه،‌ فرآیند بهسازی به‌ طور رضایت بخش تری‌ تسهیل‌ شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش و پرورش#اخلاق#علوم انسانی#
متن کامل [PDF 445 kb]   (91 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه
دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1390/1/10 | انتشار: 1390/1/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Education And Development. 3 2011; 2 (25) :83-97
URL: http://isoedmag.ir/article-1-139-fa.html

آموزش و پرورش و توسعه. 1. 1390; 2 (25) :83-97

URL: http://isoedmag.ir/article-1-139-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 25 - ( 1-1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4703