تحلیل عامل و همسانی درونی پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران
|
|
|
|
چکیده: (182 مشاهده) |
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان (CASES) (اون و فرانمن، 1988) اجرا شد. 320 دانشجو دانشگاه تربیت معلم تهران (188 زن، 132 مرد) که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده بودند به پرسشنامههای خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان اون و فرانمن (1988) و فشارزاهای دانشجویی پولادی ری شهری (1374) پاسخ دادند. در این پژوهش، به منظور بررسی ساختار عاملی (روایی سازه)، روایی واگرا و پایایی پرسشنامه مزبور از تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی، ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، نشان داد که سوال های پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان بر حول یک عامل قرار دارند. ضریب هبستگی خودکارآمدی تحصیلی و فشارزاهای دانشجویی، 74/0- بود (001/0 p<). نتایج تحلیل عامل تاییدی پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان نشاندهنده برازش قابل قبول الگوی اندازهگیری با دادهها است. همچنین ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه مزبور 9121/0 بود. بنا بر نتایج به دست آمده، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان (CASES) (اون و فرانمن، 1988) از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است و برای سنجش خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان ایرانی مناسب است. |
|
واژههای کلیدی: روایی سازه#روایی واگرا#پایایی#خودکارآمدی تحصیلی#تحلیل عامل اکتشافی#تحلیلی عامل تاییدی# |
|
متن کامل [PDF 360 kb]
(36 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
برنامه دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1390/1/10 | انتشار: 1390/1/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|