تاثیرآموزش مهارتهای تعلیم وتربیت بربهبودعملکرد شغلی معلمان قراردادی مدارس ابتدائی غیردولتی استان البرز
|
|
|
|
چکیده: (247 مشاهده) |
معلم به عنوان یکی از پررنگترین مولفههای برنامههای درسی است که میتواند الگوی عملی دانشآموزان در شور و شوق یادگیری واقع شود و به شرط موفقیت کامل راهی به سوی تربیت دانشمندان و آن گاه احتمالا تولید علم باشد .
هدف:هدف این پژوهش بررسی تاثیرآموزش مهارتهای تعلیم وتربیت بربهبودعملکرد معلمان قراردادی مدارس ابتدائی غیردولتی استان البرزبود.
روش: روش پژوهش حاضر ،شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود .جامعه آماری کلیه معلمان قراردادی مدارس ابتدائی غیردولتی استان البرزدرسال 92-91به تعداد1097نفر بود. که تعداد 50 معلم به شیوه تصادفی سیستماتیک انتخاب و به طورتصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل ( هر گروه 25 نفر ) قرار گرفتند.ابزار جمع آوری اطلاعات ، پرسشنامه عملکرد شغلی بهرمن و پیرریولت(1984)بود
یافته ها:نتایج بدست آمده نشان دادکه، آموزش مهارتهای تعلیم وتربیت درابعاد، الگوهای برنامه ریزی و تدوین طرح درس ، الگوهای یاددهی و یادگیری ، ارزشیابی و اندازهگیری پیشرفت تحصیلی ، روانشناسی یادگیری و آموزش ، فلسفه تعلیم و تربیت ، آشنایی با آئیننامههای آموزشی و پژوهشی ، کاربرد فنآوری اطلاعات در تعلیم و تربیت ، انگیزش و یاددهی اثربخش ، آشنایی با روانشناسی تحول و مدیریت کلاس درس بربهبودعملکرد معلمان قراردادی مدارس ابتدائی غیردولتی استان البرز موثراست.
نتیجه گیری: در عصر دانایی باید به جستجوی عوامل ایجاد و ترویج دانایی پرداخت زیرا دانایی به تنهایی کارساز نیست بلکه هر عنصر دانایی باید با عنصر دیگری به نام توانایی یامهارت همساز شود تا ترویج حقیقی و راستین دانایی شکل گیرد.بنابراین آموزش مهارتهای تعلیم وتربیت درابعادمختلف دربهبودعملکردمعلمان بسیارموثربوده وموجب افزایش توانایی معلمان درزمینه های مختلف می گردد. |
|
واژههای کلیدی: آموزش#مهارتهای تعلیم وتربیت#عملکرد#معلمان#مدارس ابتدائی# |
|
متن کامل [PDF 489 kb]
(118 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
برنامه دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1392/1/10 | انتشار: 1392/1/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|