الگوی تأمین و تربیتِ معلمِ دوره ابتدایی در نظام جمهوری اسلامی ایران
|
بیژن سمیعی نژاد، مجید علی عسگری، نعمت الله موسی پور، غلامرضا حاجی حسین نژاد |
|
|
چکیده: (317 مشاهده) |
هدف اصلی مقاله حاضر « ارائه الگو برای تأمین و تربیتِ معلم در نظام جمهوری اسلامی ایران در دوره ابتدایی » میباشد. این پژوهش با رویکرد کیفی و به روش نظریه مبنایی و بر پایه شیوه استقرایی انجام یافت. جامعه پژوهش 24 نفر معلم ابتدایی و مدرس/کارشناس تربیتمعلم بودند که با نمونهگیری هدفمند شناسایی و از طریق نمونهگیری نظری انتخاب شدند. دادهها با مصاحبه نیمه ساختاریافته جمعآوری گردیدند و پس از پیاده سازی مصاحبه ها، تحلیل آنها از طریق تحلیل محتوای استقرایی با استفاده از فن کدگذاری و با بهرهگیری از نرمافزار تحلیل دادههای کیفی « MAXQDA» صورت پذیرفت. حاصل پژوهش 9 مقوله :
«به گزینی»، «باورها»، «کارآمدیها»، «دانشاندوزی حرفه»، «مهارت افزایی حرفه»، «پشتیبانی»، «به داشت اجتماعی / رفاهی»، « به سازی :ضرورت / سازوکار»، «ارزشیابی بهینه» بوده است، نتیجه پژوهش مذکور ارائه الگوی «عملگرایی» برای تأمین و تربیت معلم دوره ابتدایی در نظام جمهوری اسلامی ایران بود. |
شمارهی مقاله: 4 |
واژههای کلیدی: تأمین وتربیتمعلم#دوره ابتدایی#رویکرد کیفی#نظریه مبنایی# |
|
متن کامل [PDF 499 kb]
(279 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
برنامه دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1393/1/10 | انتشار: 1393/1/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|