یادگیری "پدیدار شونده" در برابر یادگیری "بازتولید شده "با رویکرد نشانه شناسی نوین
|
|
|
|
چکیده: (118 مشاهده) |
در این مقاله تلاش شده است تا با وامگیری از رویکردهای پدیدار شناسی و نشانهشناسی ، مفهوم «یادگیری» از سطح ساختارهای ایستا و تدوین شده ، به سطح ساختار های پویا و تکوین شونده ارتقا یابد تا نقش یادگیرنده در این فرآیند تحولی و تعاملی -نه به منزله یک گیرنده فعل پذیر و بازیافت کننده یافته های تدوین شده -بلکه به مثابه یک خلق کننده و پدیدار کننده دانش و بینش خویش عمل کند.
برای این منظور ضمن چیستی و باز تعریف مفاهیم مرتبط با یاددهی - یادگیری ، راهبردهای خلاقانه "یادگیری پدیدار شونده" یا "پدیداریت یادگیری" در مقایسه با یادگیری بازتولیدی و یا تدوین شده ارائه میشود تا از این رهگذر امکان گشودن افقی جدید در تعلیم و تربیت فراهم آید.
نتیجه این مقایسه منجر به تغییر مبانی نظری و عملی اصول و شیوه های یاددهی- یادگیری، و به تبع آن روشهای ارزشیابی و بازسنجی در فرآورده های یادگیری خواهد شد. |
شمارهی مقاله: 3 |
واژههای کلیدی: یادگیری پدیدارشونده#پدیداریت#نشانه شناسی#یادگیری بازتولیدی# |
|
متن کامل [PDF 513 kb]
(30 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
برنامه دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1393/1/10 | انتشار: 1393/1/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|