[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 52 - ( 10-1393 ) ::
جلد 2 شماره 52 صفحات 99-71 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه ویژگی های روان سنجی سنخ نمای مایرز ـ بریگز (MBTI)
ولی الله فرزاد، سیداحمد جلالی، زهرا شیرخانلو
چکیده:   (309 مشاهده)
هدف از انجام این پژوهش، مقایسه ویژگی های روان سنجی سنخ نمای مایرز ـ بریگز (MBTI) بر روی دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران به منظور شناخت شخصیت و خصایص روانی آنها بود. به همین منظور 732 نفر دانش آموز دختر و پسر دوره تحصیلی متوسطه شهر تهران با روش نمونه گیری چند مرحله ای به طور تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از سنخ نمای مایرز ـ بریگز (MBTI) و پرسش نامه شخصیتی پنج عاملی نئو NEO – FFI استفاده شد. در تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده، روایی سنخ نمای مایرز ـ بریگز از طریق محاسبه ضریب همبستگی بین قطب های سنخ نمای مایرز-بریگز و همبستگی بین سنخ های مایرز ـ بریگز با مؤلفه های NEO – FFI به دست آمد و اعتبار آن با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. مقایسه میانگین نمره های دانش آموزان دختر و پسر در سنخ نمای مایرز ـ بریگز نیز از طریق آزمون تحلیل واریانس چند متغیری MANOVA  مورد بررسی قرار گرفت. 
نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین قطب های سنخ نمای مایرز ـ بریگز (MBTI) همبستگی درونی معناداری در سطح (05/0>P ) وجود دارد و همبستگی قوی بین این اندازه ها بیانگر روایی واگراست. آلفای کرونباخ برای قطب های سنخ نمای مایرز ـ بریگز (MBTI) در دامنه 58/0 تا 75/0 به دست آمد. آزمون تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد اثر اصلی قطب های (MBTI) در سطوح متغیر مستقل جنسیت (دختر و پسر) از لحاظ آماری معنادار نیست. فقط اثر اصلی قطب های MBTI در سطوح متغیر مستقل پایه تحصیلی اول، دوم و سوم متوسطه از لحاظ آماری معنادار است.
واژه‌های کلیدی: "رواسازی#اعتبار#روایی و سنخ نمای مایرز بریگز(MBTI)# "
متن کامل [PDF 558 kb]   (102 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه
دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1393/1/10 | انتشار: 1393/1/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


فرزاد ولی الله، جلالی سیداحمد، شیرخانلو زهرا. مقایسه ویژگی های روان سنجی سنخ نمای مایرز ـ بریگز (MBTI). 1. 1393; 2 (52) :71-99

URL: http://isoedmag.ir/article-1-103-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 52 - ( 10-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4714