مقایسه ویژگی های روان سنجی سنخ نمای مایرز ـ بریگز (MBTI)
|
ولی الله فرزاد، سیداحمد جلالی، زهرا شیرخانلو |
|
|
چکیده: (288 مشاهده) |
هدف از انجام این پژوهش، مقایسه ویژگی های روان سنجی سنخ نمای مایرز ـ بریگز (MBTI) بر روی دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران به منظور شناخت شخصیت و خصایص روانی آنها بود. به همین منظور 732 نفر دانش آموز دختر و پسر دوره تحصیلی متوسطه شهر تهران با روش نمونه گیری چند مرحله ای به طور تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از سنخ نمای مایرز ـ بریگز (MBTI) و پرسش نامه شخصیتی پنج عاملی نئو NEO – FFI استفاده شد. در تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده، روایی سنخ نمای مایرز ـ بریگز از طریق محاسبه ضریب همبستگی بین قطب های سنخ نمای مایرز-بریگز و همبستگی بین سنخ های مایرز ـ بریگز با مؤلفه های NEO – FFI به دست آمد و اعتبار آن با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. مقایسه میانگین نمره های دانش آموزان دختر و پسر در سنخ نمای مایرز ـ بریگز نیز از طریق آزمون تحلیل واریانس چند متغیری MANOVA مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین قطب های سنخ نمای مایرز ـ بریگز (MBTI) همبستگی درونی معناداری در سطح (05/0>P ) وجود دارد و همبستگی قوی بین این اندازه ها بیانگر روایی واگراست. آلفای کرونباخ برای قطب های سنخ نمای مایرز ـ بریگز (MBTI) در دامنه 58/0 تا 75/0 به دست آمد. آزمون تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد اثر اصلی قطب های (MBTI) در سطوح متغیر مستقل جنسیت (دختر و پسر) از لحاظ آماری معنادار نیست. فقط اثر اصلی قطب های MBTI در سطوح متغیر مستقل پایه تحصیلی اول، دوم و سوم متوسطه از لحاظ آماری معنادار است. |
|
واژههای کلیدی: "رواسازی#اعتبار#روایی و سنخ نمای مایرز بریگز(MBTI)#
" |
|
متن کامل [PDF 558 kb]
(97 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
برنامه دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1393/1/10 | انتشار: 1393/1/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|