[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 52 - ( 10-1393 ) ::
جلد 2 شماره 52 صفحات 33-5 برگشت به فهرست نسخه ها
نیاز سنجی برای توسعه حرفه ای اعضای هیات علمی : موردی از کاربرد روش مصاحبه گروه های کانونی
چکیده:   (196 مشاهده)
 اعضای هیات علمی در فرایند یاددهی - یادگیری و ارتقا کیفیت آموزش عالی نقش به سزایی دارند. در این راستا هر چه اعضای هیات علمی در زمینه مسئولیت های حرفه ای خود توانمند تر باشند موفق تر عمل خواهند کرد. برای حصول این موفقیت ضرورت دارد تا  نسبت به  توسعه حرفه ای اعضای هیات علمی  در سطح دانشگاه توجه خاصی مبذول شود . برای برنامه ریزی توسعه حرفه ای اعضاء هیات علمی ، ابتدا لازم است به نیاز سنجی پرداخته شود.بنابراین سوال این است که" چگونه می توان این نیاز سنجی را انجام داد؟"به منظور پاسخ دادن به این سوال و برداشتن اولین گام جهت توسعه حرفه ای  اعضای هیات علمی در یک دانشگاه  بزرگ دولتی شهر تهران ،  پژوهشی   به شیوه تحقیق کیفی  و با استفاده از روش مصاحبه  گروه های کانونی  انجام شد . نمونه منتخب  شامل دو نمونه نطری ازاعضای هیات علمی بود که  در  نیمسال  قبلی  (الف)دارای  بیشترین ، و(ب)دارای کمترین نمره  ارزشیابی  دانشجویان از تدریس بودند .  این دو نمونه،  به عنوان دو گروه کانونی جداگانه ، مورد مصاحبه قرار گرفتند.داده های کیفی گردآوری شده ازدو گروه کانونی درباره نیاز های توسعه حرفه ای اعضای هیات علمی  مورد تحلیل قرارگرفت و مقوله های اصلی و فرعی استخراج شد. این مقوله ها شاملسه مولفه : تقویت مهارتهای آموزشی، تقویت مهارت های پژوهشیو تقویت مهارتهای ارتباطی است .  مقوله های آشکار شده مورد بررسی و  تفسیرقرار گرفته تا برای گام بعدی در برنامه ریزی توسعه حرفه ای اعضاء هیات علمی مورد استفاده قرار گیرد.در این مقاله ضمن پاسخ دادن به سوال یادشده، چگونگی طراحی و اجرای پژوهش به روش گروه های کانونی به تفصیل بازنمائی شده است.    
واژه‌های کلیدی: توسعه حرفه ای#اعضای هیات علمی#مصاحبه گروه کانونی#دانشگاه دولتی#روش تحقیق کیفی#
متن کامل [PDF 419 kb]   (352 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه
دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1393/1/10 | انتشار: 1393/1/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


نیاز سنجی برای توسعه حرفه ای اعضای هیات علمی : موردی از کاربرد روش مصاحبه گروه های کانونی. 1. 1393; 2 (52) :5-33

URL: http://isoedmag.ir/article-1-100-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 52 - ( 10-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4710