[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 73 - ( پاییز و زمستان 1403 ) ::
جلد 2 شماره 73 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
راهبردهای مدیریت تغییر در آموزش و پرورش استان گیلان با رویکرد فرهنگ سازمانی
مجید قنبری ، حمید فلاح الله بخش محله ، سیه معصومه شفیعی سردابرود
آموزش و پرورش منطقه چابکسر
چکیده:   (24 مشاهده)
این پژوهش به بررسی راهبردهای مؤثر برای مدیریت تغییر در نظام آموزش و پرورش ایران با تأکید بر فرهنگ سازمانی می‌پردازد. فرهنگ سازمانی، شامل باورها و ارزش‌های مشترک، نقش کلیدی در موفقیت یا شکست تغییرات ایفا می‌کند. در ایران، با توجه به ساختار متمرکز و سنتی آموزش و پرورش، مدیریت تغییر نیازمند راهبردهایی است که با فرهنگ سازمانی این نهاد هماهنگ باشد
این پژوهش کیفی با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام شده و داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با ۳۰ مدیر و کارشناس و تحلیل اسناد مرتبط جمع‌آوری شدند. یافته‌ها نشان می‌دهند که فرهنگ سازمانی در آموزش و پرورش ایران دارای ویژگی‌هایی مانند سلسله‌مراتب قوی و مقاومت در برابر تغییر است. راهبردهای مؤثر شامل مشارکت ذینفعان، ایجاد ارتباطات شفاف، آموزش نیروی انسانی، تقویت فرهنگ یادگیری سازمانی و استفاده از الگوهای موفق تغییر است
نتایج نشان می‌دهد که مدیریت تغییر بدون در نظر گرفتن فرهنگ سازمانی با شکست مواجه خواهد شد. مشارکت فعال کارکنان و ذینفعان می‌تواند مقاومت در برابر تغییر را کاهش داده و پذیرش تغییرات را تسهیل کند. ارتباطات شفاف و مستمر نیز اعتماد را افزایش داده و زمینه همکاری بیشتر را فراهم می‌آورد
این پژوهش پیشنهاد می‌کند که مدیران و سیاست‌گذاران آموزشی با به‌کارگیری راهبردهای مشارکتی و توانمندساز، زمینه تحول پایدار در نظام آموزش و پرورش را فراهم کنند. تقویت فرهنگ یادگیری سازمانی و استفاده از تجربیات موفق سایر سازمان‌ها می‌تواند به عنوان راهکاری مؤثر برای دستیابی به اهداف تغییر در نظام آموزش و پرورش ایران مورد توجه قرار گیرد.
 
واژه‌های کلیدی: ارزش‌های بومی، تحول پایدار، ذینفعان آموزشی، یادگیری سازمانی، مقاو.مت در برابر تغییر
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
دریافت: 1403/12/15 | پذیرش: 1403/9/10 | انتشار: 1403/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghanbari M, Fallah-Allahbakhsh Mahalleh H, Shafiee-Sardabrood S M. Strategies for Change Management in the Education System of Guilan Province with a Focus on Organizational Culture. 3 2024; 2 (73)
URL: http://isoedmag.ir/article-1-451-fa.html

قنبری مجید، فلاح الله بخش محله حمید، شفیعی سردابرود سیه معصومه. راهبردهای مدیریت تغییر در آموزش و پرورش استان گیلان با رویکرد فرهنگ سازمانی. 1. 1403; 2 (73)

URL: http://isoedmag.ir/article-1-451-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 73 - ( پاییز و زمستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4714