این پژوهش با هدف شناسایی شایستگی های معلمان برای تحقق تربیت شهروندی دموکراتیک در نظام آموزش و پرورش انجام شده است. در این پژوهش کیفی، از روش سنتزپژوهی استفاده شد. و از روش تحلیل مضمون، به منظور تحلیل مضامین برآمده از مقالات انگلیسی مرتبط با شایستگی های معلمان برای تربیت شهروندی دموکراتیک استفاده شده است. ابتدا با استفاده از الگوی مرور نظام دار متون، مقالات انگلیسی در سالهای 2010 تا 2024 از چهار پایگاه اطلاعاتی؛ Springer، Taylor &Francis Group، Sciencedirect ، Wiley Online Libraryانتخاب، پالایش و سپس با استفاده از نرم افزار MAXQDAدر قالب 5 مضمون فراگیر و 14 مضمون سازمان دهنده و 62 مضمون پایه، تحلیل شدند. نتایج نشان می دهد که شایستگی های معلمان برای تحقق تربیت شهروندی دموکراتیک شامل پنج مؤلفه شایستگی کنش فکورانه، شایستگی اجتماعی، شایستگی سیاسی، شایستگی فرهنگی، شایستگی جهانی شدن می باشند که مکمل یکدیگر هستند. لذا طبق نتایج پژوهش مذکور، شناسایی شایستگی های معلمان، گام اساسی برای تحقق تربیت شهروندی دموکراتیک در نظام آموزش و پرورش است. به عبارت دیگر تدارک فرصت ها برای استقرار نظام اجتماعی دموکراتیک مستلزم توجه ویژه به این شایستگی ها است. بنابراین رویکردها و سیاستهای تصمیم گیرندگان، مسئولان و دست اندرکاران نظام آموزشی باید در جهت ارتقا و تقویت بسترهای لازم برای تحقق شایستگی های دموکراتیک معلمان باشد.
taghipour Hoveyzi P. Identifying the types of teacher competencies for realizing democratic citizenship education in the education system. 3 2024; 2 (73) URL: http://isoedmag.ir/article-1-438-fa.html
تقی پور حویزی پرنیان. شناسایی انواع شایستگی های معلمان برای تحقق تربیت شهروندی دموکراتیک در نظام آموزش و پرورش. 1. 1403; 2 (73)