[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 73 - ( پاییز و زمستان 1403 ) ::
جلد 2 شماره 73 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی انواع شایستگی ها‌ی معلمان برای تحقق تربیت شهروندی دموکراتیک در نظام آموزش و پرورش
پرنیان تقی پور حویزی
چکیده:   (22 مشاهده)
    این پژوهش با هدف شناسایی شایستگی های معلمان برای تحقق تربیت شهروندی دموکراتیک در نظام آموزش و پرورش انجام شده است. در این پژوهش کیفی، از روش سنتزپژوهی استفاده شد. و از روش تحلیل مضمون، به منظور تحلیل مضامین برآمده از مقالات انگلیسی مرتبط با شایستگی های معلمان برای تربیت شهروندی دموکراتیک استفاده شده است. ابتدا با استفاده از الگوی مرور نظام دار متون، مقالات انگلیسی در سالهای 2010 تا 2024 از چهار پایگاه اطلاعاتی؛ Springer، Taylor & Francis Group، Sciencedirect ، Wiley Online Library انتخاب، پالایش و سپس با استفاده از نرم افزار MAXQDA در قالب 5 مضمون فراگیر و 14 مضمون سازمان دهنده و 62 مضمون پایه، تحلیل شدند. نتایج نشان می دهد که شایستگی های معلمان برای تحقق تربیت شهروندی دموکراتیک شامل پنج مؤلفه شایستگی کنش فکورانه، شایستگی اجتماعی، شایستگی سیاسی، شایستگی فرهنگی، شایستگی جهانی شدن می باشند که مکمل یکدیگر هستند.
لذا طبق نتایج پژوهش مذکور، شناسایی شایستگی های معلمان، گام اساسی برای تحقق تربیت شهروندی دموکراتیک در نظام آموزش و پرورش است. به عبارت دیگر تدارک فرصت ها برای استقرار نظام اجتماعی دموکراتیک مستلزم توجه ویژه به این شایستگی ها است. بنابراین رویکردها و سیاستهای تصمیم گیرندگان، مسئولان و دست اندرکاران نظام آموزشی باید در جهت ارتقا و تقویت بسترهای لازم برای تحقق شایستگی های دموکراتیک معلمان باشد.

 
واژه‌های کلیدی: : شایستگی، معلمان، تربیت شهروندی دموکراتیک، نظام آموزشی، پژوهش کیفی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مسائل آموزشی
دریافت: 1403/10/24 | پذیرش: 1403/9/10 | انتشار: 1403/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

taghipour Hoveyzi P. ‌ Identifying the types of teacher competencies for realizing democratic citizenship education in the education system. 3 2024; 2 (73)
URL: http://isoedmag.ir/article-1-438-fa.html

تقی پور حویزی پرنیان. شناسایی انواع شایستگی ها‌ی معلمان برای تحقق تربیت شهروندی دموکراتیک در نظام آموزش و پرورش. 1. 1403; 2 (73)

URL: http://isoedmag.ir/article-1-438-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 73 - ( پاییز و زمستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4714