استادیار گروه علوم تربیتی، مؤسسه آموزش عالی ادیب مازندران، ساری، ایران
چکیده: (29 مشاهده)
این پژوهش، با هدف بررسی تأثیر روش تدریس همتایان بر انگیزه پیشرفت تحصیلی و یادگیری خودگردان دانش آموزان دوره دوم ابتدایی شهرستان بجنورد انجام شد.پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. در این روش گروه آزمایش تحت آموزش روش تدریس همتایان و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفتند و هر دو گروه در زمان یکسان به پیشآزمون و پسآزمون پاسخ دادند. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر دوره دوم ابتدایی شهرستان بجنورد که تعداد آن ها 3216 دانش آموز بود. حجم نمونه 30 نفر بودند که 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهشپرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر(1981) و پرسشنامه یادگیری خودگردان پینتریچ و دیگروت(1990) بود و روش همتایان به صورت 20 جلسه و 4 هفته و هر هفته، 5 جلسه انجام شد. بعد ازتأیید روایی، پایایی پرسشنامه ها به ترتیب 82/0 و 79/0 به دست آمد. دادههای حاصل از این طرح با استفاده از روشهای آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) وبا استفاده از نرمافزار آماری24 -SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد روش تدریس همتایان بر انگیزه پیشرفت تحصیلی و یادگیری خودگردان دانش آموزان دوره دوم ابتدایی شهرستان بجنورد تأثیر دارد. میتوان بیان داشت کهتدریس با استفاده از روش های فعال موجب افزایش انگیزه دانش آموزان و یادگیری عمیق شده و مهارت های اجتماعی آنها را بهبود بخشیده و منجر به نوآوری میشود.
حافظیان مریم، دهرویه شهربانو، مجرد برج قلعه حجت. تأثیر روش تدریس همتایان بر انگیزه پیشرفت تحصیلی و یادگیری خودگردان دانش آموزان دوره دوم ابتدایی. 1. 1403; 2 (73)