[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 73 - ( پاییز و زمستان 1403 ) ::
جلد 2 شماره 73 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی سیر تطور دیدگاههای انسان‌شناسانه درباره‌ی سرشت انسان و تأثیرات آن بر تعلیم و تربیت غرب
صفورا صیرفیان پور ، محمد حسین حیدری
دانشکده علوم تربیتی
چکیده:   (18 مشاهده)
بحث درباره­ی طبیعت یا سرشت انسان از منظر نیک یا شر بودن ذاتی وی، در غرب و از دوران مسیحیت همواره مورد توجه بوده است. نگاههای مختلف به این مسأله از سوی فیلسوفان و اندیشمندان، نظام­های تربیتی متفاوتی را رقم زده است که هریک التزامات خاص خود را دارد. هدف بررسی سیر تطور این نگرشها در تاریخ غرب و تأثیرات تربیتی آن مخصوصاً در دو مقوله بازی و اقتدار است. از آنجا که تربیت صحیح انسان در گرو شناخت درست و دقیق اوست، پرداختن به این بحث حاﺋز اهمیت است. این بررسی با روش کیفی توصـیفی ـ تحلیلی و از نوع تحلیل اسنادی انجام شده است. سه نوع دیدگاه دراین باره وجود دارد؛ دیدگاه بد­بینانه که انسان را ذاتاً شرور می­داند؛ دیدگاه خوش­بینانه که انسان را فطرتاً نیک‌ می­داند و دیدگاه خنثی است که معتقد است انسان به طور فطری نه بد است و نه خوب. تغییر دیدگاه از ناپاکی به پاکی و خنثی بودن سرشت انسان، تحول تعلیم و تربیت غربی را به­دنبال داشته است. آموزش و پرورش قرون وسطی با پذیرش آلوده بودن ذاتی انسان، خشک و خشن و منضبط و به­همراه تنبیه جسمانی و محدود کردن آزادی و اختیارکودک بوده است. اما تلاشهای روسو و سایرین مانند پیشرفت­­گرایان، آموزش و پرورش را به سمت فراهم کردن محیط امن عاطفی، آزادی دادن به کودک، توجه به بازی و درنتیجه رشد خلاقیت و فردیت وی پیش برد. همچنین معلم سرکوبگر مقتدر به معلم تسهیل­گر یاری­دهنده تبدیل شد و تمایلات و غرایز کودک مورد توجه قرار گرفت.
 
واژه‌های کلیدی: اقتدار، بازی، گناه نخستین، مکتب بدبینی فطری، مکتب خوشبینی فطری
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فلسفه تعلیم و تربیت
دریافت: 1403/8/24 | پذیرش: 1403/9/10 | انتشار: 1403/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

seirafianpour S, heidari M. Investigating the evolution of anthropological views about human nature and its effects on western education. 3 2024; 2 (73)
URL: http://isoedmag.ir/article-1-423-fa.html

صیرفیان پور صفورا، حیدری محمد حسین. بررسی سیر تطور دیدگاههای انسان‌شناسانه درباره‌ی سرشت انسان و تأثیرات آن بر تعلیم و تربیت غرب. 1. 1403; 2 (73)

URL: http://isoedmag.ir/article-1-423-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 73 - ( پاییز و زمستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4714