هدف از این تحقیق، اعتباریابی الگوی موانع ارتباط برنامه درسی کاردانش با صنعت بود. به منظور جمعآوری دادهها، توصیف و تحلیل متغیرهای تحقیق از روش پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه با سوالات باز و بسته استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را اساتید و صاحبنظران رشته علومتربیتی با گرایش برنامهریزی درسی، دبیران شاخه کاردانش تشکیل میداد و نمونه آماری از بین این متخصصان تا رسیدن به حد اشباع انتخاب شد. روش تحلیل دادهها استفاده از آزمون تحلیل عاملی تاییدی با بهکارگیری نرم افزار لیزرل بود. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی برای مضمون مشکلات آموزشی و محتوای درسی نشان میدهد مقدار شاخص نسبت بحرانی به درجه آزادی (CMIN/DF) برابر 587/3 که مقدار مطلوبی برای برازش الگو است که نشان دهنده برازش مطلوب و تأیید الگوی پژوهش میباشد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی برای مضمون مشکلات فرهنگی و ارزشی نشان میدهد مقدار شاخص نسبت بحرانی به درجه آزادی (CMIN/DF) برابر 215/3 که مقدار مطلوبی برای برازش الگو است. در مورد مضمون مشکلات امکانات و منابع، نتایج نشان میدهد مقدار شاخص نسبت بحرانی به درجه آزادی (CMIN/DF) برابر 145/3 که مقدار مطلوبی برای برازش الگو است. در مجموع، با توجه به یافتههای تحقیق حاضر، الگوی پژوهش مورد تایید قرار گرفت.
SHEKARCHI F, MALEKI S, RANJDOOST س. Validating the pattern of barriers of relationship between work-knowledge curriculum with industry. 3 2024; 2 (73) URL: http://isoedmag.ir/article-1-419-fa.html
شکارچی فیروز، ملکی صادق، رنجدوست شهرام. اعتباریابی الگوی موانع ارتباط برنامه درسی کاردانش با صنعت. 1. 1403; 2 (73)