[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 72 - ( بهار و تابستان 1403 ) ::
جلد 1 شماره 72 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش میانجی گر حمایت ادراک شده معلم در پیش بینی سرزندگی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان کمال گرای مثبت و دارای جهت گیری آینده بالا
محمد نورائی یگانه ، رامین تبرائی
چکیده:   (110 مشاهده)
هدف: هدف از این پژوهش بررسی نقش میانجی­گر حمایت ادراک شده معلم در پیش­بینی سرزندگی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی در دانش ­آموزان کمال­گرای مثبت و دارای جهت­گیری آینده بالا بود.
روش ­شناسی: طرح این پژوهش توصیفی، از نوع مدل­یابی معادلات ساختاری و همبستگی بود. تعداد 364 دانش­آموز با روش نمونه­گیری دردسترس از بین 6177 دانش ­آموز پایه ششم ناحیه 1 استان قم در سال تحصیلی 1403-1402 در پژوهش شرکت کردند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه ادراک از حمایت معلم بنزن-لیبروجو، سرزندگی تحصیلی حسین­چاری و دهقانی­زاده، خودکارآمدی تحصیلی زاژاکووا، کمال­گرایی مثبت و منفی تری-شورت و پرسشنامه جهت­گیری آینده ماگیو بودند. داده­های پژوهش با بررسی ضریب همبستگی پیرسون، بررسی برازش مدل­ها و تحلیل مسیر در نرم­افزار SPSS27 و AMOS24 تحلیل شدند.
نتایج: نتایج تحلیل مسیر مدل­های فرضی میانجی، برازش خوبی با داده­های پژوهش نشان داد؛ 08/0>RMSEA و 90/0<GFI. همبستگی مثبت معنی­داری نیز بین کمال­گرایی مثبت و جهت­گیری آینده بود (01/0>p). همچنین نتایج تحلیل مسیر غیرمستقیم به روش بوت ­استرپ (فاصله اطمینان 22/0-09/0، 68/0-11/0، 85/0-24/0 و 01/1-18/0) معنی­ داری نقش میانجی حمایت ادراک شده معلم در تأثیر کمال­گرایی مثبت و جهت­گیری آینده بر سرزندگی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی را تأیید کرد.
بحث و نتیجه­ گیری: یافته­های پژوهش حاکی از آن است که حمایت ادراک شده معلم در پیش­بینی سرزندگی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش ­آموزان کمال­گرای مثبت و دارای جهت­گیری آینده بالا، نقش میانجی دارد. به بیان دیگر دانش ­آموزان کمال­گرای مثبت و دارای جهت­گیری آینده بالا اگر حمایت معلم را ادراک کنند، انتظار می­رود از سرزندگی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی بالایی برخوردار شوند.
واژه‌های کلیدی: حمایت ادراک شده معلم، سرزندگی تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی، کمال گرایی مثبت، جهت گیری آینده
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان‌شناسی تربیتی
دریافت: 1403/6/1 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار: 1403/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nooraei Yeganeh M, Tabaraei R. Mediating role of perceived teacher support in predicting academic vitality and academic self-efficacy in positive perfectionist students with high future orientation. 3 2024; 1 (72)
URL: http://isoedmag.ir/article-1-393-fa.html

نورائی یگانه محمد، تبرائی رامین. نقش میانجی گر حمایت ادراک شده معلم در پیش بینی سرزندگی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان کمال گرای مثبت و دارای جهت گیری آینده بالا. 1. 1403; 1 (72)

URL: http://isoedmag.ir/article-1-393-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 72 - ( بهار و تابستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4714