هدف: هدف از این پژوهش بررسینقش میانجیگر حمایت ادراک شده معلم در پیشبینی سرزندگی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان کمالگرای مثبت و دارای جهتگیری آینده بالا بود. روش شناسی: طرح این پژوهش توصیفی، از نوع مدلیابی معادلات ساختاری و همبستگی بود. تعداد 364 دانشآموز با روش نمونهگیری دردسترس از بین 6177 دانش آموز پایه ششم ناحیه 1 استان قم در سال تحصیلی 1403-1402 در پژوهش شرکت کردند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه ادراک از حمایت معلم بنزن-لیبروجو، سرزندگی تحصیلی حسینچاری و دهقانیزاده، خودکارآمدی تحصیلی زاژاکووا، کمالگرایی مثبت و منفی تری-شورت و پرسشنامه جهتگیری آینده ماگیو بودند. دادههای پژوهش با بررسی ضریب همبستگی پیرسون، بررسی برازش مدلها و تحلیل مسیر در نرمافزار SPSS27 و AMOS24 تحلیل شدند. نتایج: نتایج تحلیل مسیر مدلهای فرضی میانجی، برازش خوبی با دادههای پژوهش نشان داد؛ 08/0>RMSEA و 90/0<GFI. همبستگی مثبت معنیداری نیز بین کمالگرایی مثبت و جهتگیری آینده بود (01/0>p). همچنین نتایج تحلیل مسیر غیرمستقیم به روش بوت استرپ (فاصله اطمینان 22/0-09/0، 68/0-11/0، 85/0-24/0 و 01/1-18/0) معنی داری نقش میانجی حمایت ادراک شده معلم در تأثیر کمالگرایی مثبت و جهتگیری آینده بر سرزندگی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی را تأیید کرد. بحث و نتیجه گیری: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که حمایت ادراک شده معلم در پیشبینی سرزندگی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان کمالگرای مثبت و دارای جهتگیری آینده بالا، نقش میانجی دارد. به بیان دیگر دانش آموزان کمالگرای مثبت و دارای جهتگیری آینده بالا اگر حمایت معلم را ادراک کنند، انتظار میرود از سرزندگی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی بالایی برخوردار شوند.
Nooraei Yeganeh M, Tabaraei R. Mediating role of perceived teacher support in predicting academic vitality and academic self-efficacy in positive perfectionist students with high future orientation. 3 2024; 1 (72) URL: http://isoedmag.ir/article-1-393-fa.html
نورائی یگانه محمد، تبرائی رامین. نقش میانجی گر حمایت ادراک شده معلم در پیش بینی سرزندگی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان کمال گرای مثبت و دارای جهت گیری آینده بالا. 1. 1403; 1 (72)