صنعت سلامت به طور مستقیم در حال تولید میزان زیادی از داده ها استو افرادی که با این نوع داده ها مواجه هستند دریافته اند که بین جمع آوری تا تفسیر آنها شکاف وسیعی وجود دارد.هدف اصلی مطالعهکاربرد خوشه بندی داده کاوی برای بررسی شاخص های فیزیکی و بالینی در بین معلمان یزد می باشد. این پـژوهش از نوع توصـیفی، اکتـشافی و کاربردی می باشد. داده های مورد بررسی از اردیبهشت 1400 تـا اردیبهـشت 1402 از مراکز بهداشت و درمان و وزارت آموزش و پرورش استان یزد جمع آوری شد. در این مطالعه 626 مورد از نتایج شاخصهای سلامت فیزیکی و بالینی معلمان استان یزد، استفاده شد که این داده ها شامل 29مشخصه میباشـند.تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آمار توصیفی و روش داده کاوی میباشد و از زبان برنامه نویسی پایتون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بهترین روش خوشهبندی روش KMeans با 3 خوشه است که برای انتخاب بهترین روش خوشه بندی و تعداد خوشهها به ترتیب از شاخصهای sillouhetteو elbowاستفاده شد. در نهایت ویژگیهای هر یک از این سه خوشه مشخص گردید که با استفاده از آن میتوان خوشه نمونههای جدید را براساس آن به دست آورد. این مطالعه نشان داد که روش های داده کاوی می تواند برای شناسایی الگوها و روندها در داده های مربوط به سلامت معلمان استفاده شود. این اطلاعات می تواند برای برنامه ریزی بهتر برنامه های سلامتی و پیشگیری از بیماری ها در معلمان مفید باشد.
Fallah Tafti H, Rastjoo S, zeidabadi B, Kargar S. Analysis of health patterns in Yazd teachers: application of data mining clustering for physical and clinical indicators Abstract. 3 2024; 1 (72) URL: http://isoedmag.ir/article-1-382-fa.html
فلاح تفتی حامد، راستجو سعیده، زیدآبادی بتول، کارگر سمیه. تحلیل الگوهای سلامت در بین معلمان یزد: کاربرد خوشه بندی داده کاوی برای بررسی شاخص های فیزیکی و بالینی. 1. 1403; 1 (72)