استادیار گروه آموزش علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان استان تهران
چکیده: (۳۶۸ مشاهده)
این مقاله در جهت کشف و تحلیل شرایط تقویت تمایل هنجاری جوانان نسبت به معیار دوگانه طراحی شده است. رویکرد اصلی در این مقاله دانشِ محتوای آموزش (PCK) است که در جوف نظریه تلفیقی و چندبُعدی نظم اجتماعی قرار دارد. روش انجام تحقیق، بنا به امکانات و ماهیت تحقیق، روش میدانیِ تلفیقی میباشد و عمدهی گزارش تحقیق مبتنی بر نتایجِ پیمایش است. همچنین، نمونهی تحقیق، شامل 599 جوان در سطح استان تهران است. نتایجِ تحلیل رگرسیونی چندگامه با سه آرایش نسبتاً متفاوت، چگونگی تأیید فرضیههای تحقیق را نشان میدهد. یافتههای کیفی و کمی تحقیق، بهطور همگرا مؤید یکدیگرند و آشکار میسازد که تمایلات هنجاری عامگرا مقوم انسجام شخصیت جوانان است. همچنین، انواعِ متفاوتی از تمایل به هنجار صداقت، اثر متفاوت بر معیار دوگانه پاسخگویان دارد. اما، مقدار ثابت مدل ریاضی، نشان میدهد که تمایل پاسخگویان نسبت به معیار دوگانه فینفسه بسیار کمتر از حد معمول است؛ ولی انسجام شخصیت آنان در نظام تعلیم و تربیت دچار آسیب شده است.
Naghdi Dorbati V. Analyzing the social conditions of young people's upbringing based on double standard behavior. 3 2023; 1 (70) :159-179 URL: http://isoedmag.ir/article-1-327-fa.html
نقدی دورباطی وحید. تحلیل شرایط اجتماعی پرورش جوانان نسبت به رفتار مبتنی بر معیار دوگانه. ۱. ۱۴۰۲; ۱ (۷۰) :۱۵۹-۱۷۹