[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 72 - ( بهار و تابستان 1403 ) ::
جلد 1 شماره 72 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تبار شناسی نظام تربیت‌معلم مبتنی بر رویکردهای متفاوت سازمان دهنده نظام تربیت‌معلم در ایران از زمان تأسیس دارالفنون تا تأسیس دانشگاه فرهنگیان
علیرضا صادقی ، اکبر صالحی ، سعید ضرغامی همراه ، یحیی قائدی
دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (262 مشاهده)
هدف مقاله تبار شناسی نظام تربیت معلم از تأسیس دارالفنون تا دانشگاه فرهنگیان است. لذا طبق مفروضه های تبارشناسانه فوکو نظام تربیت معلم زمان حال بررسی شده و با شناسایی نقاط گسست به نقطه مبدأ این نظام دست یافته ایم. بر همین اساس ایجاد این نظام وابسته به شکل گیری نظام تعلیم وتربیت جدید و نیز رخدادهایی است که نتیجه آن آشکار شدن ضعف بنیه علمی ایرانیان بوده است . شکست های ایران از روسیه و درک عامل شکست یعنی دانش و فن آوری غربیان و ارتباطات با این کشورها موجب ایجاد گفتمان برتری دانش و فن آوری غرب گردیده و راهکارکسب دانش و فن آوری شناسایی شده و لذا اندیشمندان ، نظام تعلیم و تربیت جدید را بر مبنای شیوه غربی ایجاد کرده و برای تأمین معلمان مورد نیاز در ابتدا با دعوت از معلمان خارجی و به کار گیری دانش آموختگان بازگشته از خارج و دارالفنون و در نهایت با تأسیس اولین مراکز تربیت معلم اقدام به تأمین معلم نمودند. لذا  تبار تربیت معلم نشان از گسست هایی در این نظام است که می توان  نظام تربیت معلم عالم و باسواد، متخصص و ماهر و اسلام گرای انقلابی و ارزش مدار را در آن مشاهده نمود.
 
شماره‌ی مقاله: 10
واژه‌های کلیدی: تبارشناسی، دارالفنون، دانشگاه فرهنگیان، گسست، نظام تربیت معلم
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فلسفه تعلیم و تربیت
دریافت: 1402/4/17 | پذیرش: 1402/2/10 | انتشار: 1402/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sadeghi A, Salehi A, Zarghami hamrah S, Ghaedi Y. Genealogy of the teacher training system based on different approaches of organizing the teacher training system in Iran since the establishment of Dar al-Funun to the establishment of Farhangian University.. 3 2024; 1 (72) : 10
URL: http://isoedmag.ir/article-1-256-fa.html

صادقی علیرضا، صالحی اکبر، ضرغامی همراه سعید، قائدی یحیی. تبار شناسی نظام تربیت‌معلم مبتنی بر رویکردهای متفاوت سازمان دهنده نظام تربیت‌معلم در ایران از زمان تأسیس دارالفنون تا تأسیس دانشگاه فرهنگیان. 1. 1403; 1 (72)

URL: http://isoedmag.ir/article-1-256-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 72 - ( بهار و تابستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4710