برنامه درسی به عنوان ستون فقرات نظام آموزشی، یکی از عوامل مهم در راستای ایجاد تحولات بنیادین در نظام آموزش عالی به شمار میرود؛ هدف این پژوهش تبیین مدل اثربخشی آموزش کارآفرینی از دیدگاه اسلامی و آرای مقام معظم رهبری است تا بتوان با آن برنامه درسی آموزش معماری را، از نظر تحقق مولفههای کارآفرینی در دانشجویان بررسی کرد. روش پژوهش حاضر آمیخته اکتشافی است که در قسمت کیفی با بررسی آرای مقام معظم رهبری در مقالات، کتب و سخنرانیهای ایشان، گزارههای توصیفی از اندیشه ایشان در خصوص اثربخشی آموزش کارآفرینی، با روش دلالت پژوهی استخراج شد. در بخش کمی دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار SPSS20 و smart PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که الگوی کارآفرینی از دیگاه مقام معظم رهبری، در چهار رکن اصلی: بینش، دانش، مهارت و کسب و کار قابل تقسیم بندی است. و هر یک از این رکنهای اصلی با الگوی اثربخشی آموزش کارآفرینی در برنامه درسی معماری همپوشانی دارد. بدین ترتیب مراکز آموزش عالی معماری میتوانند در کنار ایجاد برنامههای درسی کارآفرینی در رشته معماری، با شناسایی پتانسیلهای موجود در برنامههای درسی این رشته، به تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف موجود در آنها بپردازند. این الگو ضمن فراهم کردن شرایط تحقق آموزش کارآفرینی در رشتههای دانشگاهی، زمینه اجرای یک الگوی بومی را در پرتو دستورات اسلامی فراهم میآورد.
aghaei S, shahbazi Y, pirbabaei M, beyti H. Analysis of curriculum elements based on the entrepreneurial model derived from the Islamic perspective and the opinions of the leader. 3 2022; 1 (68) :203-242 URL: http://isoedmag.ir/article-1-236-fa.html
آقائی سولماز، شهبازی یاسر، پیربابایی محمدتقی، بیتی حامد. تحلیل عناصر برنامه درسی بر اساس مدل کارآفرینی مستخرج از دیدگاه اسلامی و آرای مقام معظم رهبری. 1. 1401; 1 (68) :203-242