هدف مطالعه موردنظر، واکاوی دلایل ترک تحصیل دانش آموزان مددجوی کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان سنندج و راهکارهای مقابله با آن بود. رویکرد تحقیق حاضر کیفی و بهطور خاص از راهبرد مطالعه موردی استفاده گردید. میدان تحقیق کلیه دانشآموزان مددجوی شهرستان سنندج بودند که به صورت هدفمند 16 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته باز، یادداشتهای میدانی مشاهدهای، و اسناد و مدارک بود. یافتههای تحقیق نشان داد 14 مقوله اثرگذار بر ترکتحصیل شامل: ضعف صلاحیت معلمان در یادگیری دانشآموزان ناتوانی در پیوند با همکلاسی، ناگزیرشدن دانشآموزان به تحصیل، مشکلات مالی خانوادهها، فقدان خودانگیختگی دانشآموزان، روابط انسانی ضعیف عوامل مدرسه، نامتناسب بودن جو خانواده، محدودیتهای ناشی از اپیدمی ویروس کرونا، عدم ملاحظه توانمندی دانش آموزان از سوی سیستم آموزشی، کمبها تلقی کردن سوادآموزی در جامعه، دردمندی اعضای خانواده، عدمحمایت و همفکری سازمانهای حمایتی مربوطه، ضعف امکانات و زیرساختها در مدارس و سواد پایین والدین است. همچنین 7 راهبرد مقابلهای برای کاهش یا جلوگیری از ترک تحصیل شامل: حمایت اعضای آموزشی مدرسه، پشتیبانیکردن معلمان، تابآوری دانشآموزان در شرایطسختتحصیلی، حمایتهای جامع کمیته امداد از خانوادههای مددجو، تطبیقدادن سیاستهای نظام آموزشی با نیازهای دانشآموزان، بهکارگیری استراتژیهای اجرایی شفاف و مؤثر دولت و حمایتهای تحصیلی کمیته امداد از دانشآموزان است.
aminibagh A, barkhoda J, shirbagi N. Investigating the causes of dropping out of school among students who sought help from the Imam Khomeini (RA) Relief Committee in Sanandaj city and Approach to deal with it. 3 2022; 2 (69) :169-196 URL: http://isoedmag.ir/article-1-227-fa.html
امینی باغ علی، بارخدا جمال، شیربگی ناصر. واکاوی عوامل ترک تحصیل دانش آموزان مددجوی کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان سنندج و راهکارهای مقابله با آن. 1. 1401; 2 (69) :169-196