طراحی و اعتبارسنجی مقیاس قلدری معلمان نسبت به دانشآموزان
|
ندا ابراهیمی مقدم، حسین خنیفر، کمال درانی، نوروزعلی کرمدوست |
|
|
چکیده: (361 مشاهده) |
بسیاری از مطالعاتی که تاکنون در زمینهی قلدری در محیطهای آموزشی انجام شده، بر پرخاشگری، خشونت و قلدری در میان همسالان متمرکز بوده؛ حال آنکه بروز رفتارهای قلدرانه میتواند شامل بزرگسالان، و حتی معلمان نیز بشود. مطالعه حاضر با هدف توسعه و اعتبارسنجی مقیاس قلدری معلم انجام شده است که اشکال مختلف رفتارهای قلدرانهای را که توسط معلمان به نمایش گذاشته میشود، اندازهگیری مینماید. مراحل اولیه طراحی مقیاس با تعریف ساختار هدف، ایجاد آیتمها و دریافت و بررسی نظر خبرگان (اساتید گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران) انجام شد. ویژگیهای روانسنجی مقیاس قلدری معلم با اجرای پرسشنامه در 20 مدرسه ابتدایی و متوسطه اول شهر تهران بررسی شد. تجزیه و تحلیل عاملی اکتشافی (EFA) نشان داد که مقیاس قلدری معلم شامل 28 آیتم در 3 مولفه قلدری فیزیکی (11 مورد)، قلدری روانی (10 مورد) و قلدری کلامی (7 مورد) می باشد. در تجزیه و تحلیل عاملی تاییدی 3 مولفه یاد شده اعتباربخشی شد. همچنین مقیاس قلدری معلم ثبات درونی خوبی برای نمره کل مقیاس و ابعاد فرعی آن داشت. |
|
واژههای کلیدی: قلدری معلم#توسعه مقیاس#قلدری فیزیکی# قلدری روانی# قلدری کلامی# |
|
متن کامل [PDF 507 kb]
(183 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
برنامه دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1396/1/10 | انتشار: 1396/1/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|