[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 56 - ( 4-1396 ) ::
جلد 1 شماره 56 صفحات 124-105 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و اعتبارسنجی مقیاس قلدری معلمان نسبت به دانش‌آموزان
ندا ابراهیمی مقدم، حسین خنیفر، کمال درانی، نوروزعلی کرمدوست
چکیده:   (186 مشاهده)
بسیاری از مطالعاتی که تاکنون در زمینه‌ی قلدری در محیط‌های آموزشی انجام شده، بر پرخاشگری، خشونت و قلدری در میان همسالان متمرکز بوده؛ حال آنکه بروز رفتارهای قلدرانه می‌تواند شامل بزرگسالان، و حتی معلمان نیز بشود. مطالعه حاضر با هدف توسعه و اعتبارسنجی مقیاس قلدری معلم انجام شده است که اشکال مختلف رفتارهای قلدرانه‌ای را که توسط معلمان به نمایش گذاشته می‌شود، اندازه‌گیری می‌نماید. مراحل اولیه طراحی مقیاس با تعریف ساختار هدف، ایجاد آیتم‌ها و دریافت و بررسی نظر خبرگان (اساتید گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران) انجام شد. ویژگی‌های روانسنجی مقیاس قلدری معلم با اجرای پرسشنامه در 20 مدرسه ابتدایی و متوسطه اول شهر تهران بررسی شد. تجزیه و تحلیل عاملی اکتشافی (EFA) نشان داد که مقیاس قلدری معلم شامل 28 آیتم در 3 مولفه قلدری فیزیکی (11 مورد)، قلدری روانی (10 مورد) و قلدری کلامی (7 مورد) می باشد. در تجزیه و تحلیل عاملی تاییدی 3 مولفه یاد شده اعتباربخشی شد. همچنین مقیاس قلدری معلم ثبات درونی خوبی برای نمره کل مقیاس و ابعاد فرعی آن داشت.
واژه‌های کلیدی: قلدری معلم#توسعه مقیاس#قلدری فیزیکی# قلدری روانی# قلدری کلامی#
متن کامل [PDF 507 kb]   (36 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه
دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1396/1/10 | انتشار: 1396/1/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


ابراهیمی مقدم ندا، خنیفر حسین، درانی کمال، کرمدوست نوروزعلی. طراحی و اعتبارسنجی مقیاس قلدری معلمان نسبت به دانش‌آموزان. 1. 1396; 1 (56) :105-124

URL: http://isoedmag.ir/article-1-81-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 56 - ( 4-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645