رابطه رفتار تقلّب با جهتگیری هدف، خودکارآمدی و تحمل ابهام
|
|
|
|
چکیده: (318 مشاهده) |
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه رفتار تقلّب با جهت¬گیری هدف، خودکارآمدی و تحمل ابهام است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، بنیادی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ دانشجویان دختر و پسر ورودی سال 1399 در دانشگاه آزاد تهران شمال، در رشته روانشناسی بودند که تعداد آنها برابر با 503 نفر بود. تعداد 217 نفر به شیوه نمونه¬گیری تصادفی ساده به کمک جدول مورگان، به¬عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه جهت¬گیری هدف ویل و مک گریگور؛ پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر؛ پرسشنامه تحمل ابهام مک لین و همکاران؛ پرسشنامه تقلّب تحصیلی و پرسشنامه ابعاد شخصیتی هگزاکو استفاده شد.
یافته های پژوهش نشان داد که جهت گیری هدف و خودکارآمدی، بر رفتار تقلّب دانشجویان، تأثیر مستقیم دارند (05/0> P)؛ اما تحمل ابهام، بر رفتار تقلّب دانشجویان تأثیر مستقیم ندارد (05/0< P). نتایج مربوط به بررسی تأثیرات غیرمستقیم زیرمقیاس¬های جهت¬گیری هدف (با واسطه¬گری ویژگی¬های شخصیتی) بر رفتار تقلّب نشان داد جهت¬گیری یادگیری (با واسطه¬گری مؤلفه برونگرایی: 05/0> P)؛ جهت¬گیری عملکرد گرایشی (با واسطه¬گری مؤلفه¬های صداقت و برونگرایی: 05/0> P)؛ جهت¬گیری عملکردگریزی با واسطه¬گری مؤلفه¬های صداقت، تهییج¬پذیری، برونگرایی، دلپذیری، باوجدان بودن: 05/0> P) در رفتار تقلّب، اثر غیرمستقیم می¬گذارد؛ اما بلاتکلیفی در جهت¬گیری هدف با واسطه¬گری هیچکدام از مؤلفه¬های مربوطه در رفتار تقلّب، اثر غیرمستقیم نمی¬گذارد (05/0< P). در ادامه، نتایج نشان داد خودکارآمدی، با واسطه¬گری تمامی مؤلفه¬های صداقت، تهیج¬پذیری، برونگرایی، دلپذیری، باوجدان بودن و گشودگی نسبت به تجربه در رفتار تقلّب، اثر غیرمستقیم می¬گذارد. در نهایت نیز نتایج نشان داد تحمل ابهام، تنها با واسطه¬گری برونگرایی در رفتار تقلّب، اثر غیرمستقیم می¬گذارد. |
|
واژههای کلیدی: رفتار تقلّب#جهت گیری هدف#خودکارآمدی#تحمل ابهام#ویژگی های شخصیتی# |
|
متن کامل [PDF 663 kb]
(206 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
برنامه دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1397/1/10 | انتشار: 1397/1/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|