[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 59 - ( 1-1397 ) ::
جلد 1 شماره 59 صفحات 104-81 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه رفتار تقلّب با جهت­گیری هدف، خودکارآمدی و تحمل ابهام
چکیده:   (318 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه رفتار تقلّب با جهت¬گیری هدف، خودکارآمدی و تحمل ابهام است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، بنیادی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ دانشجویان دختر و پسر ورودی سال 1399 در دانشگاه آزاد تهران شمال، در رشته روانشناسی بودند که تعداد آنها برابر با  503 نفر بود. تعداد 217 نفر به شیوه نمونه¬گیری تصادفی ساده به کمک جدول مورگان، به¬عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه جهت¬گیری هدف ویل و مک گریگور؛ پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر؛ پرسشنامه تحمل ابهام مک لین و همکاران؛ پرسشنامه تقلّب تحصیلی و پرسشنامه ابعاد شخصیتی هگزاکو استفاده شد.
یافته های پژوهش نشان داد که جهت گیری هدف و خودکارآمدی، بر رفتار تقلّب دانشجویان، تأثیر مستقیم دارند (05/0> P)؛ اما تحمل ابهام، بر رفتار تقلّب دانشجویان تأثیر مستقیم ندارد (05/0< P). نتایج مربوط به بررسی تأثیرات غیرمستقیم زیرمقیاس¬های جهت¬گیری هدف (با واسطه¬گری ویژگی¬های شخصیتی) بر رفتار تقلّب نشان داد جهت¬گیری یادگیری (با واسطه¬گری مؤلفه برونگرایی: 05/0> P)؛ جهت¬گیری عملکرد گرایشی (با واسطه¬گری مؤلفه¬های صداقت و برونگرایی: 05/0> P)؛ جهت¬گیری عملکردگریزی با واسطه¬گری مؤلفه¬های صداقت، تهییج¬پذیری، برونگرایی، دلپذیری، باوجدان بودن: 05/0> P) در رفتار تقلّب، اثر غیرمستقیم می¬گذارد؛ اما بلاتکلیفی در جهت¬گیری هدف با واسطه¬گری هیچکدام از مؤلفه¬های مربوطه در رفتار تقلّب، اثر غیرمستقیم نمی¬گذارد (05/0< P). در ادامه، نتایج نشان داد خودکارآمدی، با واسطه¬گری تمامی مؤلفه¬های صداقت، تهیج¬پذیری، برونگرایی، دلپذیری، باوجدان بودن و گشودگی نسبت به تجربه در رفتار تقلّب، اثر غیرمستقیم می¬گذارد. در نهایت نیز نتایج نشان داد تحمل ابهام، تنها با واسطه¬گری برونگرایی در رفتار تقلّب، اثر غیرمستقیم می¬گذارد.
واژه‌های کلیدی: رفتار تقلّب#جهت گیری هدف#خودکارآمدی#تحمل ابهام#ویژگی های شخصیتی#
متن کامل [PDF 663 kb]   (206 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه
دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1397/1/10 | انتشار: 1397/1/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


رابطه رفتار تقلّب با جهت­گیری هدف، خودکارآمدی و تحمل ابهام. 1. 1397; 1 (59) :81-104

URL: http://isoedmag.ir/article-1-68-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 59 - ( 1-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710