واکاوی راهبردهای موثر بر توسعه اخلاق دانشگاهی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ایران(مطالعه کیفی)
|
|
|
|
چکیده: (334 مشاهده) |
هدف پژوهش حاضر واکاوی راهبردهای موثر بر توسعه اخلاق دانشگاهی در دانشگاه¬ها و موسسات آموزش عالی ایران با استفاده از روش پژوهش کیفی بود. جامعه آماری پژوهش شامل آگاهان کلیدی در حوزه اخلاق دانشگاهی بود که بر مبنای نمونهگیری نظری، تعداد 19 نفر به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از ابزار مصاحبه استفاده شد. به¬منظور تحلیل داده¬های حاصل از مصاحبه از روش کیفی گرانهیم و لوندمن استفاده شد. یافته¬های پژوهش نشان داد چهار راهبرد مهم در توسعه اخلاق دانشگاهی در دانشگاه¬ها و موسسات آموزش عالی تأثیرگذار است. راهبرد فردی، سازمانی، زمینه¬ای و محیطی، راهبردهایی بودند که به زعم مشارکت کنندگان در پژوهش در توسعه اخلاق دانشگاهی در دانشگاه¬ها و موسسات آموزش عالی موثر ند. در مجموع می توان نتیجه گرفت که توسعه اخلاق دانشگاهی مستلزم توجه به عوامل تعیین کننده مهمی است که بدون توجه به این عوامل(فردی، سازمانی، زمینه-ای و محیطی)، تحقق چنین موضوع مهمی که نقشی اساسی را در توسعه علمی و کیفی دانشگاه¬ها و موسسات آموزش عالی ایفا می¬کند، امکان پذیر نخواهد بود. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق#آموزش عالی#دانشگاه#اخلاق دانشگاهی# |
|
متن کامل [PDF 425 kb]
(125 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
برنامه دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1397/1/10 | انتشار: 1397/1/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|