پیامدهای آسیبزای تسریع در تربیت دینی
|
|
|
|
چکیده: (268 مشاهده) |
مطالعات اخیر در قلمرو روانشناسی تحولی بهوضوح نشان میدهد تمامی جنبهها و ساحتهای رشد کودک (جسمی، عقلانی، اجتماعی، عاطفی، اخلاقی و دینی) تابع ساختهای شناختی و الگوهای تحولی است. تحول ایمان و تربیت دینی کودک نیز از مراحل و دورههای مشخصی عبور میکند که میتوان متناسب با هریک از مراحل تحول، به آموزش دینی اقدام کرد..
اما، پرسش اصلی این است که مرز بین تحول روانی و تربیت دینی در کودکان کجاست؟ دانستن اینکه تحول روانی کودک از مراحلی خاص عبور میکند و هریک از مراحل اقتضاهای ویژهای را به لحاظ روش ، محتوا و هدف میطلبد، میتواند به اولیا و مربیان کمک کند که بدانند در هر مرحله از تحول روانی چه انتظاراتی میتوانند از کودک داشته باشند و اگر این انتظارات با تواناییها و قابلیتهای کودک انطباِق داشته باشد زمینه آشکارگی دین فطری در یک روند طبیعی به دور از تسریع و تأخیر آسیبزا فراهم میشود. زیرا هرگونه زودرسی و یا دیررسی در روند تربیت دینی، موجب اختلال و انحراف در روند شکلگیری حس دینی در کودکان میشود. در این مقاله تلاش شده است ضمن ارائه تصویری از مراحل تحول ایمان در کودک، آسیبهای پنهان سرعت بخشی به امر تربیت دینی را با توجه به مراحل رشد در کودک مورد بحث قرار دهد. |
|
واژههای کلیدی: تحول روانی#تحول ایمان#تسریع و تأخیر#آسیب شناسی. تربیت دینی# |
|
متن کامل [PDF 716 kb]
(121 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
برنامه دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1397/1/10 | انتشار: 1397/1/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|