[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 59 - ( 1-1397 ) ::
جلد 1 شماره 59 صفحات 22-5 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامه فرزندپروری سیالیت نقش بر توانایی درک از ذهن کودکان 5-9 سال
چکیده:   (328 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه فرزندپروری سیالیت نقش بر توانایی درک حالات ذهنی در کودکان 6-3 سال بود. نمونه پژوهش مشتمل بر 21 کودکی که مادران آنها آموزش مورد نظر را دریافت کردند و 21 کودک به عنوان گروه کنترل که از لحاظ سنی با کودکان گروه آزمایش همتاسازی شدند بود که از میان مهدهای کودک منطقه 1 تهران در سال 2336 به شیوه در دسترس انتخاب شدند. مادران کودکان گروه آزمایش در طی 21 جلسه مورد آموزش قرار گرفتند و کودکان پیش از آموزش و پس از آموزش مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار پژوهش مجموعه تکالیف درک حالات ذهنی ولمن و لیو (1002)بود. نتایج حاصل از آزمون یومان ویتنی نشان داد که آموزش برنامه فرزندپروری سیالیت نقش، می تواند موجب رشد توانایی درک حالات ذهنی فرزندان شود. در مجموع پژوهش حاضر نشان داد که آموزش برنامه فرزند پروری سیالیت نقش به دلیل توجه به برخی عوامل مانند گرما و عشق بی قید و شرط، حساسیت و پاسخدهی با توجه به شرایط فردی و رشدی کودک، توجه به کودک و فطرت او به عنوان یک فاعل اراده مند که راهنمای جریان فرزندپروی است، آگاهی به حالات روانی خود و فرزند و صحبت کردن در مورد آن به شیوه مقتضی و در هنگام مقتضی، ایجاد آگاهی روانشناختی و نگاه مثبت به مراحل رشدی و ویژگی های آن و هدایت و کنترل کودک در مواقع لزوم با کمک استدلال و انگیزه های درونی می تواند بر ارتقای توانایی درک حالات ذهنی دیگران موثر باشد.   
واژه‌های کلیدی: فرزندپروری#برنامۀ فرزند پروری سیالیت نقش#توانایی درک حالات ذهنی#نظریۀ ذهن#پیش دبستانی#
متن کامل [PDF 354 kb]   (149 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه
دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1397/1/10 | انتشار: 1397/1/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


اثربخشی برنامه فرزندپروری سیالیت نقش بر توانایی درک از ذهن کودکان 5-9 سال. 1. 1397; 1 (59) :5-22

URL: http://isoedmag.ir/article-1-64-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 59 - ( 1-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4712