[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 61 - ( 4-1398 ) ::
جلد 1 شماره 61 صفحات 70-51 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین ساختار عاملی مقیاس رویکردهای یادگیـــری در دانش ­آموزان ایرانی
چکیده:   (280 مشاهده)
جهت¬گیری¬های هدفی و خود-ادراکی ها از مهم ترین ویژگی¬های انگیزشی دانش¬آموزان هستند که بر رفتارهای یادگیری آنان تأثیر می گذارند. مقیاس رویکردهای یادگیری ابزاری است که توسط میلر، دی بیکر و گرین (1999) برای اندازه¬گیری این ویژگی¬ها توسعه داده شده است. مطالعه حاضر با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل تأییدی ساختار عاملی  این مقیاس را در بین دانش آموزان ایرانی بررسی کرد. شرکت¬کنندگان متشکل از 1371 دانش آموز پایه ی سوم دبیرستان مدارس دولتی شهر تهران بودند که با روش نمونه¬گیری خوشه¬ای تصادفی انتخاب شدند و به 32 سؤال مقیاس رویکردهای یادگیری پاسخ دادند. نتیجه تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که این مقیاس می¬تواند توسط چهار عامل اشباع شود. شاخص های مناسب برازش در تحلیل عاملی تأییدی وجود چهار عامل اهداف یادگیری، اهداف عملکردی، اهداف آینده و ادراک از توانایی را تأیید کرد. یافته¬ها فرهنگ وابسته بودن اهداف پیشرفت و لزوم رواسازی ابزارهایی که در جوامع دیگر برای سنجش این اهداف ساخته شده¬اند را نشان داد. 
واژه‌های کلیدی: اهداف پیشرفت#ادراک از توانایی#مقیاس رویکردهای یادگیری#روایی#
متن کامل [PDF 737 kb]   (75 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه
دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1398/1/10 | انتشار: 1398/1/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


تعیین ساختار عاملی مقیاس رویکردهای یادگیـــری در دانش ­آموزان ایرانی. 1. 1398; 1 (61) :51-70

URL: http://isoedmag.ir/article-1-55-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 61 - ( 4-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.61 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710