تعیین ساختار عاملی مقیاس رویکردهای یادگیـــری در دانش آموزان ایرانی
|
|
|
|
چکیده: (280 مشاهده) |
جهت¬گیری¬های هدفی و خود-ادراکی ها از مهم ترین ویژگی¬های انگیزشی دانش¬آموزان هستند که بر رفتارهای یادگیری آنان تأثیر می گذارند. مقیاس رویکردهای یادگیری ابزاری است که توسط میلر، دی بیکر و گرین (1999) برای اندازه¬گیری این ویژگی¬ها توسعه داده شده است. مطالعه حاضر با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل تأییدی ساختار عاملی این مقیاس را در بین دانش آموزان ایرانی بررسی کرد. شرکت¬کنندگان متشکل از 1371 دانش آموز پایه ی سوم دبیرستان مدارس دولتی شهر تهران بودند که با روش نمونه¬گیری خوشه¬ای تصادفی انتخاب شدند و به 32 سؤال مقیاس رویکردهای یادگیری پاسخ دادند. نتیجه تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که این مقیاس می¬تواند توسط چهار عامل اشباع شود. شاخص های مناسب برازش در تحلیل عاملی تأییدی وجود چهار عامل اهداف یادگیری، اهداف عملکردی، اهداف آینده و ادراک از توانایی را تأیید کرد. یافته¬ها فرهنگ وابسته بودن اهداف پیشرفت و لزوم رواسازی ابزارهایی که در جوامع دیگر برای سنجش این اهداف ساخته شده¬اند را نشان داد. |
|
واژههای کلیدی: اهداف پیشرفت#ادراک از توانایی#مقیاس رویکردهای یادگیری#روایی# |
|
متن کامل [PDF 737 kb]
(75 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
برنامه دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1398/1/10 | انتشار: 1398/1/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|