[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 62 - ( 10-1398 ) ::
جلد 2 شماره 62 صفحات 64-47 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بسامد(حس آشنایی)تکلیف و انتظار آزمون در فراخوانی و باز شناسی واژگان
چکیده:   (124 مشاهده)
هدف تحقیق حاضر بررسی اثر بسامد و انتظار آزمون در حافظه فراخوانی و بازشناسی است.روش تحقیق توصیفی وجامعه تحقیق کلیه دانشجویان دانشگاه است . نمونه گیری به صورت تصادفی از میان نمونه های در دسترس شامل 48 نفر در دو گروه 23 و 25 تایی انجام گرفت.ابزار تحقیق، آزمون فراخوانی و باز شناسی واژگان شامل 30 ردیف سه تایی واژگان چهار حرفی با بسامد بالا و پایین(مجموعا 90واژه) است .کلیه واژگان آزمون بر اساس طرح تحقیق "شناسایی واژگان پایه فارسی دانش آموزان ایرانی در دوره ابتدایی" انتحاب و روایی آن هامجددا توسط کارشناسان تعیین گردید. 30 واژه هدف آزمون(15 واژه با بسامد بالا و 15 واژه بابسامدپایین) در یک ردیف سه تایی از واژگان چهار حرفی (با همان بسامد) به صورت تصادفی قرار گرفت. درزمان اجر،ابتدا برای  دانشجویان دو گروه، 30 واژه چهارحرفی   مورد نظر با صوت یکنواحت قرائت شد.سپس آزمون باز یابی کلمات به عمل آمد.گروه اول انتظار آزمون فراخوانی و گروه دوم انتظار آزمون بازشناسی را داشتند.برای هر دو گروه یک آزمون منتظره و یک غیر منتظره اجرا شد.نتایج تجزیه و تحلیل توصیفی وآزمون T وتحلیل واریانس ANOVA فرصیه اول تحقیق را تاییدو  نشان داد که بین فراخوانی و بازشناسی تفاوت معنی دار وجود دارد.فرضیه دوم تحقیق ،تاثیر متفاوت بسامد واژگان در نمره کل،فراخوانی و بازشناسی نیز تایید شد.واژگان با بسامد بالا بهتر از واژگان با بسامد پایین چه در کل آزمون وچه در فراخوانی و بازشناسی،یاداوری شدند. در خصوص فرضیه سوم، اثر متفاوت انتظار آزمون در فراخوانی و بازشناسی ، نتایج  تحقیق اثر متفاوت   را تایید نکرد و برخلاف برداشت های متعارف،انتظار آزمون در بازیابی اطلاعات چه به صورت فراخوانی و چه باز شناسی موثر نبود. به عبارتی دانستن نوع آزمون در یادآوری واژگان به طور کلی وبا هر نوع بسامدی موثر نمی باشد.  
واژه‌های کلیدی: بسامد واژگان#حس آشنایی#انتظار آزمون#حافظه فراخوانی#حافظه بازشناسی#
متن کامل [PDF 388 kb]   (29 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه
دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1398/1/10 | انتشار: 1398/1/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


اثر بسامد(حس آشنایی)تکلیف و انتظار آزمون در فراخوانی و باز شناسی واژگان. 1. 1398; 2 (62) :47-64

URL: http://isoedmag.ir/article-1-49-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 62 - ( 10-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645