ارتباط بین انگیزه تحصیلی و میزان پیشرفت در دانشجویان زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
|
|
|
|
چکیده: (384 مشاهده) |
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین انگیزه تحصیلی و انگیزه پیشرفت دانشجویان زبان انگلیسی بوده است . جامعه پژوهش کلیه دانشجویان زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم بودند . نمونه گیری به صورت تصادفی ساده صورت گرفت و تعداد 200 نفر از دانشجویان دختر و پسر رشته زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم انتخاب شدند . متغیر هایی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته اند عبارتند از : 1- متغیر مستقل انگیزه تحصیلی 2- متغیر وابسته پیشرفت 3- متغیر های کیفی سن ، جنسیت ، وضعیت تاهل ، سطح در آمد خانواده ، و نوع زندگی .ابزار این پژوهش دو پرسشنامه بوده است : 1- پرسشنامه 29 گزینه ای انگیزه پیشرفت هرمنس 2- پرسشنامه 25 گزینه ای انگیزه مکمل و انگیزه ابزاری گاردنر ((AMTB . روایی و پایایی این پرسشنامه ها از طریق آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت . به منظور بررسی ارتباط میان دو متغیر انگیزه تحصیلی و پیشرفت معدل سه ترم متوالی دانشجویان نیز در نظر گرفته شدند. داده ها با استفاده از آماری توصیفی ( میانگین ، فراوانی ، انحراف معیار ) ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و این نتایج به دست آمدند :بین هیچکدام از متغیر های پژوهش رابطه معنا داری وجود نداشت. نتیجه حاصل از این پژوهش نشان داد که دانشجویان زبان انگلیسی از انگیزه تحصیلی بالایی بر خوردار هستند اما برخلاف عقیده بسیاری از محققان که انگیزه بالا را باعث پیشرفت در امر تحصیل می دانند ، پژوهش حاضر نشان داد که این انگیزه بالا منجر به پیشرفت تحصیلی نشده است. این تحقیق با واقع بینی بیشتری نسبت به وضعیت انگیزه تحصیلی دانشجویان زبان انگلیسی در ایران تفسیر روشن تری از مسائل مربوط به چالش های انگیزه ای ارائه می دهد .در انتها پیشنهاد هایی برای معلمان و همچنین توصیه هایی برای تحقیق های آتی در این زمینه مطرح می شوند . |
|
واژههای کلیدی: انگیزه تحصیلی#انگیزه پیشرفت#انگیزه ابزاری#انگیزه مکمل#دانشجویان زبان انگلیسی# |
|
متن کامل [PDF 285 kb]
(144 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
برنامه دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1398/1/10 | انتشار: 1398/1/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|