[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 62 - ( 10-1398 ) ::
جلد 2 شماره 62 صفحات 35-23 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط بین انگیزه تحصیلی و میزان پیشرفت در دانشجویان زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
چکیده:   (384 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین انگیزه تحصیلی و انگیزه پیشرفت دانشجویان زبان انگلیسی بوده است . جامعه پژوهش کلیه دانشجویان زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم بودند . نمونه گیری به صورت تصادفی ساده صورت گرفت و تعداد 200 نفر از دانشجویان دختر و پسر رشته زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم انتخاب شدند . متغیر هایی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته اند عبارتند از : 1- متغیر مستقل انگیزه تحصیلی 2- متغیر وابسته پیشرفت 3- متغیر های کیفی سن ، جنسیت ، وضعیت تاهل ، سطح در آمد خانواده ، و نوع زندگی .ابزار این پژوهش دو پرسشنامه بوده است : 1- پرسشنامه 29 گزینه ای انگیزه پیشرفت هرمنس 2- پرسشنامه 25 گزینه ای انگیزه مکمل و انگیزه ابزاری گاردنر ((AMTB . روایی و پایایی این پرسشنامه ها از طریق آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت . به منظور بررسی ارتباط میان دو متغیر انگیزه تحصیلی و پیشرفت معدل سه ترم متوالی دانشجویان نیز در نظر گرفته شدند. داده ها با استفاده از آماری توصیفی ( میانگین ، فراوانی ، انحراف معیار ) ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و این نتایج به دست آمدند :بین هیچکدام از متغیر های پژوهش رابطه معنا داری وجود نداشت. نتیجه حاصل از این پژوهش نشان داد که دانشجویان زبان انگلیسی از انگیزه تحصیلی بالایی بر خوردار هستند اما برخلاف عقیده بسیاری از محققان که انگیزه بالا را باعث پیشرفت در امر تحصیل می دانند ، پژوهش حاضر نشان داد که این انگیزه بالا منجر به پیشرفت تحصیلی نشده است. این تحقیق با واقع بینی بیشتری نسبت به وضعیت انگیزه تحصیلی دانشجویان زبان انگلیسی در ایران تفسیر روشن تری از مسائل مربوط به چالش های انگیزه ای ارائه می دهد .در انتها پیشنهاد هایی برای معلمان و همچنین توصیه هایی برای تحقیق های آتی در این زمینه مطرح می شوند .
واژه‌های کلیدی: انگیزه تحصیلی#انگیزه پیشرفت#انگیزه ابزاری#انگیزه مکمل#دانشجویان زبان انگلیسی#
متن کامل [PDF 285 kb]   (144 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه
دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1398/1/10 | انتشار: 1398/1/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


ارتباط بین انگیزه تحصیلی و میزان پیشرفت در دانشجویان زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم. 1. 1398; 2 (62) :23-35

URL: http://isoedmag.ir/article-1-47-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 62 - ( 10-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4714