[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 74 - ( بهار و تابستان 1404 ) ::
جلد 1 شماره 74 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر عملکرد نظارتی و بازرس ‌محور در مدیریت بهداشت مدارس در خلال سال های 1304 تا دهه50 شمسی
زهرا علیزاده بیرجندی ، اکرم ناصری
دانشگاه بیرجند
چکیده:   (33 مشاهده)
مدارس به عنوان یک پایگاه گسترده، نقـش مهمی در انتقال اطلاعات بهداشتی به دانش­آموزان، خانواده و جامعـه بـه عـهده دارنــد. بهداشت مدارس به عنوان یکی از شاخص­های توسعه، نقشِ تعیین­کننده­ای در افزایش بازدهی عملکرد معلمان، پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان و بهبود سلامت جامعه دارد. از دهه1980م و به دنبال رونق مباحث مربوط به ارتقای سلامت جامعه، بهداشت مدارس به عنوان یکی از مهم­ترین حوزه­های تحقق ارتقای سلامت عمومی مطرح گردید. ضرورت ایجاد تشکیلات بهداشت مدارس ناشی از این امر است که فراگیران اکثریت عظیمی از جمعیت کشور را به خود اختصاص می­دهند و از این حیث به عنوان قشری آسیب­پذیر در معرض ابتلا به بیماری­های عفونی قرار دارند، بنابـراین نیاز به توجه در تأمین بهداشت و حفظ سلامت جامعه امری ضروری می­نماید. به­­ رغم مطالعات متعدد در این حوزه، پژوهشی مستند در خصوص راهبردهای مدیریتی و نحوه مقابله با آسیب­ها و چالش­های بهداشت مدارس با رویکرد تاریخی صورت نگرفته­است. هدف مقاله پیش­رو بررسی وضعیت بهداشت مدارس و تحلیل راهکارهای مدیریتی این حوزه در خلال سال­های 1304 تا دهه50 شمسی است. این پژوهش با روش اسنادی و با اتکاء به گزارش­های مفتشین و متحدالمآل­های آموزشی تدوین شده است. یافته­های حاصل از این بررسی نشان می­دهد که متولیان بهداشت مدارس در دوره مورد مطالعه با معضلاتی نظیر شیوع بیماری­های واگیر، فقدان تجهیزات بهداشتی، کمبود نیروی متخصص و عدم برخورداری فضاهای آموزشی از استانداردهای لازم مواجه بوده­اند. متولیان وقت برای مقابله با چالش­های مذکور، با اتخاذ راهبردهای نظارتی، بازرسی مدارس و آموزشگاه­ها  ضمن شناسایی عوامل آسیب­زا تلاشی در جهت کیفی­سازی خدمات بهداشتی انجام داده­اند.   
 
واژه‌های کلیدی: بهداشت، مدارس، گزارش های تفتیش، متحدالمآل، مدیریت بهداشت مدارس.
متن کامل [DOCX 88 kb]   (17 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
دریافت: 1403/12/24 | پذیرش: 1403/9/10 | انتشار: 1403/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alizadeh Birjandi Z, Naseri A. An Examination of the Impact of Supervisory and Inspector-Focused Performance in School Health Management. 3 2025; 1 (74)
URL: http://isoedmag.ir/article-1-455-fa.html

علیزاده بیرجندی زهرا، ناصری اکرم. بررسی تأثیر عملکرد نظارتی و بازرس ‌محور در مدیریت بهداشت مدارس در خلال سال های 1304 تا دهه50 شمسی. 1. 1404; 1 (74)

URL: http://isoedmag.ir/article-1-455-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 74 - ( بهار و تابستان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4714