[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 73 - ( پاییز و زمستان 1403 ) ::
جلد 2 شماره 73 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بازاندیشی در ساختار مدارس: طراحی و تایید مدل خلاقیت محور برای آموزش ابتدایی
فردین فروغی سوها ، عادل زاهد بابلان، علی خالق خواه ، مهدی معینی کیا
دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (30 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بازاندیشی در ساختار مدارس:طراحی و تایید مدل خلاقیت محور برای آموزش ابتدایی بود. پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت محتوایی کیفی کمی می‌باشد. در فاز کیفی برای بدست آوردن داده‌ها از مصاحبه ساختارمند استفاده شد و نتایج بدست آمده با استفاده از روش اشتراوس و کوربین در قالب کدهای باز، محوری و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در مرحله کمی، داده‌ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بر اساس نتایج کیفی گردآوری شده و برای تجزیه و تحلیل از روش مدل معادلات ساختاری (حداقل مربعات جزئی استفاده) شد. جامعه آماری بخش کیفی سرگروه‌های درسی و معلمان سرآمد استان اردبیل در سال تحصیلی 1403-1402 بودند که تا دستیابی به اشباع نظری و با روش نمونه‌گیری هدفمند 12 نفر انتخاب شدند. جامعه ‌آماری بخش کمی نیز کلیه معلمان زن و مرد شاغل در ناحیه یک اردبیل به تعداد 1070 نفر اردبیل بودند که بر اساس فرمول کوکران 320 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.نتایج حاکی از آن است که در مرحله کیفی 71 کد باز، 17 کد محوری و 6 کد انتخابی به دست آمده و مشخص شد که الگوی مدرسه خلاق تحت تاثیر مقوله‌های آموزش و توسعه حرفه‌ای، برنامه‌ریزی و طراحی درسی، فرهنگ خلاقانه، توسعه خودکار آمدی، عوامل خانوادگی، عوامل اجتماعی، عوامل اقتصادی، کالبد آموزشی، فعالیت‌های یاددهی یادگیری، تکنولوژی آموزشی، ارتباط با جامعه، سازمان مثبت گرا، ترویج پژوهش قرار دارد. همچنین طبق نتایج مرحله کمی تمام مولفه‌های با مقوله خود رابط مثبت و معناداری دارد.
واژه‌های کلیدی: خلاقیت، مدارس خلاق، دوره ابتدایی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مسائل آموزشی
دریافت: 1403/11/7 | پذیرش: 1403/9/10 | انتشار: 1403/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

foroghi soha F, Khalegkhah A, Moeinikia M. Rethinking School Structure: Designing and Validating a Creativity-Based Model for Primary Education. 3 2024; 2 (73)
URL: http://isoedmag.ir/article-1-441-fa.html

فروغی سوها فردین، زاهد بابلان عادل، خالق خواه علی، معینی کیا مهدی. بازاندیشی در ساختار مدارس: طراحی و تایید مدل خلاقیت محور برای آموزش ابتدایی. 1. 1403; 2 (73)

URL: http://isoedmag.ir/article-1-441-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 73 - ( پاییز و زمستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.02 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4714