[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 64 - ( 10-1399 ) ::
جلد 2 شماره 64 صفحات 25-5 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و پژوهش قدرتمندترین ابزار توسعه (بانگاهی به آسیب ‎شناسی 8 مانع اساسی پژوهش و توسعه)
حسین خنیفر
چکیده:   (477 مشاهده)
جهان در شرایط کنونی وارد عصر جدیدی شده است بطوریکه عصر “دانشمندی” به اتمام رسیده و عصر “روشمندی” جایگزین آن شده است. در واقع در جهان بعد از سال 1970 یک معادله مطرح گردیده و آن معادله 1970 کوچکتر از 30 میباشد (1970  > 30)، به عبارت دیگر تحولاتی که از قرن ا ول میلادی تا سال 1970 روی داده است، نسبت به تحولاتی که از سال 1970 به بعد (حدود 30 سال) صورت گرفته است، کوچکتر میباشد. در واقع تحولات 34 ساله اخیر بسیار وسیعتر و گستردهتر بوده است و این حکایت از یک تغییر و تحول عمده در رویکرد حاکم بر فرایندهای علمی، آموزشی و پژوهشی دارد. که ما در این مقاله سعی خواهیم کرد تا ضمن تشریح حرکت علمی به نقش آموزش و پژوهش در نهادینه شدن این فرایند بپردازیم. از طرفی نیز پژوهش در دنیای معاصر یکی از زیر ساخت‎های مهم توسعه بخصوص توسعه فرهنگی است و پژوهش روشمند در دنیای هزاره سوم جواز ورود به عصر اطلاعات شمرده می‎شود و نتایج آن جایمند است. از طرفی نیز این مقوله ویژگی بارزی دارد که امروزه تحت عنوان مبنای تصمیم‏گیری قلمداد می‎شود. که در این مقاله سعی شده است به این مهم در دو حوزه مهم دانشگاهی و دینی پرداخته شود و با رویکرد تاریخی- نقدگونه‎گی از طرفی سیمای گذشته مورد بررسی قرار گیرد و از طرف دیگر وضع حال و آینده را ترسیم نموده و به منظور بررسی سهم اختصاصی موانع پژوهش روشمند، هفت محور اساسی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرند که تمام موارد یاد شده برای رقم زدن توسعه پایدار و تاثیر گذار لازم است مورد توجه قرار گیرند و غلفت در مولفه‎های هر کدام از موارد یاد شده که عبارتند از : موانع علمی، اعتبارات، منابع و ابزار، ساختارهای آموزشی، نظام آموزشی، ارتباطات داخلی و بین‎المللی، سیاستگذاری می‎تواند در رقم زدن بی‏نقشی در تولید علم یک کشور موثر باشد. بر این اساس صاحبنظران و ارباب پژوهش را به توجه اساسی به این هفت زیر ساخت مهم و تعیین کننده دعوت نموده و انتظار می‎رود با تسهیل فرایند پژوهش از مرحله نظر، مرحله عمل و ثمر دهی، بالندگی را در تمام ابعاد علمی، ساختاری، رفتاری و زیر بنایی مملکت خویش شاهد باشیم چرا که پژوهش قلب آموزش است و آموزش موتور  توسعه
واژه‌های کلیدی: آموزش، پژوهش، توسعه، سرمایه‎گذاری در آموزش، آموزش و فرهنگ تولید علم، مساله یابی، پژوهش و توسعه (R & D)، موانع پژوهش آموزش و توسعه.
متن کامل [PDF 1513 kb]   (179 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه
دریافت: 1401/1/15 | پذیرش: 1399/1/10 | انتشار: 1399/1/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


خنیفر حسین. آموزش و پژوهش قدرتمندترین ابزار توسعه (بانگاهی به آسیب ‎شناسی 8 مانع اساسی پژوهش و توسعه). 1. 1399; 2 (64) :5-25

URL: http://isoedmag.ir/article-1-39-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 64 - ( 10-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4714