[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 74 - ( بهار و تابستان 1404 ) ::
جلد 1 شماره 74 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و مصداق‌یابی راهبردهای یاددهی- یادگیری در برنامه درسی علوم اجتماعی دوره اول متوسطه
اشرف میرحیدری ، اباذر کافی موسوی
دانشگاه فرهنگیان
چکیده:   (31 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر شناسایی و مصداق یابی راهبردهای یاددهی- یادگیری در برنامه درسی علوم اجتماعی دوره اول متوسطه بوده است. رویکرد پژوهش کیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه آماری از استادان دانشگاه فرهنگیان در دو حوزه علوم تربیتی و جامعه‌شناسی بوده و شیوه نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند و با انتخاب افرادی انجام شد که اطلاعات ارزشمند و غنی در ارتباط با موضوع پژوهش داشته‌اند. حجم نمونه را 19 نفر از صاحب‌نظران در موضوع پژوهش تشکیل داده است. ابزار جمع‌آوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده و معیار تعداد مصاحبه‌شوندگان، حصول اشباع و تکرار داده‌ها بوده است. تحلیل داده‌ها به روش تحلیل ساختاری و تفسیری صورت گرفته است. جهت مدیریت و افزایش دقت در تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار maxqda استفاده شد و در زمینه تائید اعتبار و دقت و صحت داده‌ها از چهار معیار باورپذیری، اطمینان‌پذیری، تاییدپذیری و انتقال‌پذیری استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان دادند که راهبردهای یاددهی یادگیری الکترونیکی، مشارکتی، حل مسئله و پروژه محور از بین تمامی راهبردهای یاددهی-یادگیری مناسب‌ترین راهبردها جهت برنامه درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه اول بوده‌اند. از بین این چهار راهبرد دو راهبرد یاددهی یادگیری الکترونیکی و مشارکتی دارای بیشترین فراوانی (19 نفر) را از نظر مصاحبه‌شوندگان داشته‌اند.
 
واژه‌های کلیدی: راهبردهای یاددهی- یادگیری، برنامه درسی، علوم اجتماعی، اول متوسطه.
متن کامل [DOC 237 kb]   (18 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مسائل آموزشی
دریافت: 1403/1/22 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار: 1403/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mirheidary A, kafi mosavi A. Identifying and exemplifying teaching-learning strategies in the social science curriculum of the first year of high school. 3 2025; 1 (74)
URL: http://isoedmag.ir/article-1-344-fa.html

میرحیدری اشرف، کافی موسوی اباذر. شناسایی و مصداق‌یابی راهبردهای یاددهی- یادگیری در برنامه درسی علوم اجتماعی دوره اول متوسطه. 1. 1404; 1 (74)

URL: http://isoedmag.ir/article-1-344-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 74 - ( بهار و تابستان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4714