هدف پژوهش حاضر شناسایی و مصداق یابی راهبردهای یاددهی- یادگیری در برنامه درسی علوم اجتماعی دوره اول متوسطه بوده است. رویکرد پژوهش کیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه آماری از استادان دانشگاه فرهنگیان در دو حوزه علوم تربیتی و جامعهشناسی بوده و شیوه نمونهگیری بهصورت هدفمند و با انتخاب افرادی انجام شد که اطلاعات ارزشمند و غنی در ارتباط با موضوع پژوهش داشتهاند. حجم نمونه را 19 نفر از صاحبنظران در موضوع پژوهش تشکیل داده است. ابزار جمعآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده و معیار تعداد مصاحبهشوندگان، حصول اشباع و تکرار دادهها بوده است. تحلیل دادهها به روش تحلیل ساختاری و تفسیری صورت گرفته است. جهت مدیریت و افزایش دقت در تحلیل دادهها از نرمافزار maxqda استفاده شد و در زمینه تائید اعتبار و دقت و صحت دادهها از چهار معیار باورپذیری، اطمینانپذیری، تاییدپذیری و انتقالپذیری استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان دادند که راهبردهای یاددهی –یادگیری الکترونیکی، مشارکتی، حل مسئله و پروژه محور از بین تمامی راهبردهای یاددهی-یادگیری مناسبترین راهبردها جهت برنامه درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه اول بودهاند. از بین این چهار راهبرد دو راهبرد یاددهی – یادگیری الکترونیکی و مشارکتی دارای بیشترین فراوانی (19 نفر) را از نظر مصاحبهشوندگان داشتهاند.
mirheidary A, kafi mosavi A. Identifying and exemplifying teaching-learning strategies in the social science curriculum of the first year of high school. 3 2025; 1 (74) URL: http://isoedmag.ir/article-1-344-fa.html
میرحیدری اشرف، کافی موسوی اباذر. شناسایی و مصداقیابی راهبردهای یاددهی- یادگیری در برنامه درسی علوم اجتماعی دوره اول متوسطه. 1. 1404; 1 (74)