پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش و توسعه منابع انسانیکارکنان بخش تعمیر و نگهداری اطفا حریق بازار بزرگ ایرانمال به روش شبه تجربی با استفاده از طرح پس آزمون با گروه کنترل صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان تیم تعمیر و نگهداری اطفا حریق بازار بزرگ ایرانمالبه تعداد 24 نفر بود که به روش تمامشماری به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (12 نفر) و کنترل (12 نفر) جای داده شدند.آموزش موقعیتیابی کد جعبههای اطفا حریق در گروه تجربی به روش گیمیفای شده و در گروه کنترل به روش معمول انجام شد. در انتهای دوره آموزشی عملکرد گروه تجربی و گروه کنترل با پس آزمون متشکل از 20 سوال سنجیده شد و نظرات اعضای گروه تجربی در خصوص دوره گیمیفای شده از طریق اجرای پرسشنامه رضایتسنجی 18 گویهای (متشکل از پنج بعد سهولت ادراکشده، سودمندی ادراکشده، نگرش، مهارت و تعامل) گردآوری شد. نتایج آزمون عملکرد و پرسشنامه میزان پذیرش گیمیفیکیشن با استفاده از آزمونهای توصیفی و استنباطی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمونهای توصیفی و همچنین آزمون استنباطی یومن ویتنی مربوط به پس آزمون نشان داد که نمره عملکرد گروه تجربی بالاتر از گروه کنترل بوده است. یافتههای توصیفی حاصل از پرسشنامه میزان پذیرش نیز نشان داد که مشارکتکنندگان در دوره آموزشی از اجرای دوره به شیوه گیمیفای شده در تمامی ابعاد پنجگانه رضایت نسبتا بالایی داشتهاند.
soleimani N, Erahimi Moghadam N, Fathi Vajargah K, Hoseini M. Investigating the effectiveness of gamification in training and development of human resources. 3 2023; 2 (71) :5-13 URL: http://isoedmag.ir/article-1-324-fa.html
سلیمانی نادیا، ابراهیمی مقدم ندا، فتحی واجارگاه کورش، حسینی محمدعلی. بررسی اثربخشی کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش و توسعه منابع انسانی. 1. 1402; 2 (71) :5-13