[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 71 - ( پاییز و زمستان 1402 ) ::
جلد 2 شماره 71 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل گفتمان صلح جهانی در کتب درسی نظام آموزشی ایران با تکیه بر نظریه هویت‌یابی لاکلا و موف
خاطره ولی خانی ، اکبر صالحی ، سید مهدی سجادی
دانشیار گروه فلسفه‌ی تعلیم و تربیت، دانشکده‌ی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده:   (229 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، تحلیل انتقادی گفتمان صلح جهانی در کتب درسی نظام آموزشی ایران با تکیه بر نظریه­ی هویت‌یابی لاکلا و موف است. به همین منظور، کتب درسی میان سال‌های ۱۳۵۷-۱۳۹۲ (دوره­ی ابتدایی و دبیرستان دوره­ی اول) مورد تحلیل قرار گرفته است. این مقاله، با روش ترکیبی تحلیل گفتمان فرکلاف، لاکلا و موف و با محوریت سؤال‌های ذیل، انجام شده است: جایگاه گفتمان صلح جهانی در اسناد آموزشی این دوران، چه وضعیتی داشته است؟ مواد آموزشی مذبور، درصدد خلق چه سوژه‌هایی هستند؟ گفتمان‌های سیاسی غالب در این دوران، چه نقشی در شکل‌دهی هویت در این سوژه‌ها داشته‌اند؟ یافته‌ها، نشان می‌دهد که گفتمان صلح جهانی در کتب و اسناد آموزشی، به دلیل مرزبندی میان اسلامی و غیر اسلامی، داخلی و خارجی، طرد شده است. فرایندهای قدرت، درصدد خلق سوژه‌هایی مبارز و منتقم با هویت نظامی‌مآب بوده­اند. عامل اقناع سوژه‌ها، بدیهی‌سازی ایدئولوژی‌های انقلاب با ماهیت اسلامی است. همچنین محتوای آموزشی با القای ایدئولوژی‌های خاص دفاعی، هویت‌هایی صلح‌ گریز در تمام ابعاد فردی، میان‌فردی، اجتماعی و بین‌المللی را شکل داده است.
واژه‌های کلیدی: گفتمان صلح جهانی، تحلیل گفتمان، هویت، کتب درسی، گفتمان‌های سیاسی
متن کامل [DOCX 77 kb]   (71 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فلسفه تعلیم و تربیت
دریافت: 1402/8/24 | پذیرش: 1402/9/10 | انتشار: 1402/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Valikhani K, Salehi A, Sajadi S M. Analyzing the discourse of world peace in the textbooks of Iran's educational system based on Lacla and Moff's theory of identification. 3 2023; 2 (71)
URL: http://isoedmag.ir/article-1-299-fa.html

ولی خانی خاطره، صالحی اکبر، سجادی سید مهدی. تحلیل گفتمان صلح جهانی در کتب درسی نظام آموزشی ایران با تکیه بر نظریه هویت‌یابی لاکلا و موف. 1. 1402; 2 (71)

URL: http://isoedmag.ir/article-1-299-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 71 - ( پاییز و زمستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4657